shopping

Iti place sa mergi la cumparaturi? Se pare ca raspunsul depinde de un singur factor principal: daca esti femeie sau barbat. Exista, in mod evident, si exceptii, insa, in general, barbatii detesta sa mearga la shopping, in timp ce femeile adora sa viziteze magazinele, sa se plimbe printre rafturi si sa-si alunge starile depresive cumparand haine si accesorii vestimentare.

 

Un studiu realizat in 2013, la care au participat 2.000 de britanici, a demonstrat ca barbatii se plictisesc la cumparaturi dupa 26 de minute, in timp ce femeile se satura abia dupa doua ore. Studiul a aratat, totodata, ca 80% dintre barbati evita sa mearga la cumparaturi cu partenerele lor, in timp ce doar 45% dintre femei au un comportament similar.
Iar asta nu e totul: jumatate dintre sesiunile de cumparaturi s-au incheiat cu cearta intre parteneri, deoarece barbatii au devenit frustrati dupa ce au cumparat ceea ce au avut nevoie, in timp ce partenerele lor au continuat sa caute ceea ce isi doreau si intarziau in luarea unei decizii.

Desi femeile pot cumpara diferite accesorii vestimentare si genti la preturi foarte accesibile, precum cele de aici, ele prefera, de multe ori, sa mearga in magazine, iar cumparaturile nu au intotdeauna ca scop obtinerea unui anumit produs, ci placerea generata de insasi operatiunea de cautare.

Barbatii si femeile, niste vanatori-culegatori ai prezentului

Timp de sute de mii de ani, pana in jurul anului 8000 î.e.n., oamenii primitivi au supravietuit datorita vanatorii si culesului de fructe si legume. In timp ce barbatii mergeau la vanatoare, femeile cautau si culegeau fructe si legume în timpul zilei.

In mod interesant, femeile erau principalele sustinatoare ale „familiilor” de vanatori-culegatori. Antropologii estimeaza ca circa 80-90% din hrana provenea din activitatea acestora.

In jurul anului 8000 î.e.n., în zona Orientului Mijlociu de astazi, oamenii au inceput sa practice agricultura, fapt care s-a raspandit in restul Asiei si in Europa in urmatorul mileniu. Cu toate acestea, vanatoarea si culesul au ramas imprimate in codul genetic uman si se manifesta chiar si in prezent, insa in cu totul alte forme decat in trecut.

Atunci cand femeile merg la cumparaturi, ele se afla, de fapt, in ipostaza „culesului” care le-a caracterizat timp de sute de milenii in trecut. Pe de alta parte, modul in care barbatii privesc shoppingul a ramas similar cu felul in care se raportau la vanatoare in trecut. Tinta lor este clara, de obicei stiu ce isi doresc si unde sa gaseasca acel lucru. Graba cu care se intorceau acasa de la vanatoare avea drept motiv pericolul alterarii prazii din cauza insectelor si a temperaturilor din timpul zilei sau pericolul descoperirii acesteia de catre alti pradatori.

In 2009, doi antropologi renumiti pe nume Kruger si Byker au demonstrat ca „femeile au obtinut un punctaj mai mare la comportamentele legate de shopping si asociate culesului fructelor si legumelor. Barbatii au obtinut un punctaj mai mare la comportamente legate de cumparaturi si asociate cu vanatoarea”, conform psychologytoday.com.

Daca suntem constienti de modul in care ne raportam la ideea de shopping, puntem controla mai bine obiceiurile nesanatoase sau costisitoare.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*