Dieta disociată este un regim alimentar construit în jurul grupelor alimentare. Susținătorii săi spun că urmând o dietă bazată pe grupele alimentare eviți unele neplăceri digestive (constipație, diaree) și permiți stomacului o pauză (pentru că folosește mai puține enzime pentru a procesa alimentele).

De câte tipuri este dieta disociată?
Care sunt regulile dietei disociate?
Ce alimente ai voie în dieta disociată?
La ce alimente ai interzis în dieta disociată?
Cum arată o săptămână dacă urmezi dieta disociată?
Care sunt avantajele dietei disociate?
Care sunt dezavantajele dietei disociate?

De câte tipuri este dieta disociată?

Există mai multe variante de diete disociate, în funcție de alimentele consumate zilnic și de timpul tau. Astfel, poți alege din următoarele cinci variante de diete disociate:

  • Dieta disociată cu zile diferite (metoda Antoine) – constă în consumul unei singure grupe alimentare de-a lungul unei zile. De exemplu, luni pentru carbohidrați, marți, pentru proteine, miercuri, fructe etc. Adoptând această dietă vei avea o dietă echilibrată la nivelul săptămânii chiar dacă vei limita numărul caloriilor la 1500 pe zi.
  • Dieta disociată pe mese (metoda Shelton) – constă în consumul unei grupe alimentare la fiecare masă (de exemplu, proteine la micul dejun, legume la prânz și fructe la cină). Este foarte important să nu faci combinații între grupele alimentare și, cel mai important, să nu combini fructele sau laptele cu alte alimente.
  • Dieta disociată în cicluri – reprezintă un mix între primele două. Dacă urmezi această formă a dietei disociate, vei mânca alimente din aceeași grupă alimentară de-a lungul unei zile, însă grupele alimentare sunt împărțite pe 3-4 zile și nu pe șapte zile ca în cazul metodei Antoine. Un caz singular al acestei forme este dieta Rina care constă în cicluri de patru zile repetate pe o perioadă de 90 zile.
  • Dieta disociată cu indice glicemic redus (metoda Montignac) – este un caz particular al dietei Montignac și constă în consumul de alimente pe grupe alimentare, fie de-a lungul unei zile, fie câte o grupă alimentară pe zi, cu precizarea că alimentele trebuie să aibă un indice glicemic redus.
  • Dieta disociată 333 – o formă specială de dietă disociată în care consumi aceeași grupă alimentară trei zile la rând (de exemplu, trei zile carne, trei zile fructe, trei zile legume, trei zile lactate).

Care sunt regulile dietei disociate?

Urmând câteva reguli de bază, vei putea ține mai ușor dieta disociată și îți vei crește șansele de a slăbi până la 10 kg în 9 zile.

  • Evită să consumi carbohidrați sau proteine după ora 19
  • În loc de desert poți bea un ceai cu îndulcitor
  • Evită sucurile carbogazoase și limitează-le pe cele naturale (acestea pot fi consumate în zilele de fructe/legume însă nu imediat după masă)
  • Ai liber la condimente (pot fi adăugate tuturor grupelor alimentare)
  • Trebuie să faci o pauză de minim trei ore între mese pentru a permite digestia
  • Între mese poți bea doar apă
  • Dacă pregătești supă, asigură-te că este gătită cu produse din aceeași grupă alimentară
  • Dimineața consumă o linguriță de miere și un pahar de apă cu puțină zeamă de lămâie
  • Dacă mănânci nuci și alune, evită să le combini cu alte alimente (le poți lua pe post de gustare)
  • Evită să amesteci tipuri diferite de carbohidrați – de exemplu, cartofi cu paste sau orez
  • Poți consuma pudră de spirulină cu jumătate de oră înainte de masă – reduce din senzația de foame și impulsionează metabolismul
  • Fă mișcare regulat – simplul mers, alergatul, sala etc, toate completează cu succes dieta disociată
  • Dacă prăjești carne sau gătești legume, folosește cantități mici de ulei apoi apelează la hârtie de bucătărie pentru a absorbi excesul
  • Alcoolul și zahărul sunt interzise

Ce alimente ai voie în dieta disociată?

În general, dieta disociată îți oferă multă flexibilitate atunci când vine vorba de alimente. Poți mânca orice aliment până te saturi atâta timp cât consumi doar într-o singură grupă alimentară. Mai jos sunt principalele alimente pe care le poți consuma în dieta disociată:

  • Proteine – carne (de pui, curcan, porc, vită, pește etc), ouă, alune și nuci
  • Lactate – iaurt, brânză, lapte degresat (nu combina laptele cu alte alimente nici măcar în ziua de lactate)
  • Grăsimi – măsline și ulei de măsline, avocado, semințe de susan, uleiuri vegetale, unt etc
  • Cereale – orez, grâu integral, mălai, fulgi de porumb neîndulciți, paste, floricele, pâine
  • Legume – vinete, fasole, castraveți, linte, ardei gras, ridichi, sfeclă, soia, ciuperci, ceapă, usturoi
  • Legume verzi – broccoli, spanac, conopidă, salată verde, varză de Bruxelles, varză verde și roșie
  • Legume cu amidon – cartofi și cartofi dulci, banane, morcov, castane, dovleac
  • Fructe acide – lămâi, portocale, ananas, lime, mandarine și roșii
  • Fructe semi-acide – cireșe, căpșuni, zmeură, kiwi, mere, struguri, pepene roșu
  • Alte fructe – prune, caise deshidratate

La ce alimente ai interzis în dieta disociată?

Dacă urmezi dieta disociată ar trebui să eviți produsele fast food, legumele/fructele la conservă și mâncarea semi-preparată (de cele mai multe ori, combină carbohidrații cu proteinele, deci nu este potrivită în nicio zi a dietei). Evită, de asemenea, sucurile carbogazoase și alcoolul și limitează consumul de cofeină.

Mai mult, este bine să nu consumi apă înainte de masă deoarece va dilua sucul gastric iar digestia va fi îngreunată.

Cum arată o săptămână dacă urmezi dieta disociată?

În funcție de ce formă a dietei disociate ai ales, planul pentru o săptămână poate arăta ca mai jos:

  • Dieta disociată pe zile:
    • luni – legume
    • marți – carne
    • miercuri – lactate
    • joi – fructe
    • vineri – pește
    • sâmbătă – cereale
    • duminică – ouă
  • Dieta disociată pe mese:
    • ziua 1: micul dejun – ouă, prânz – legume, cină – carne
    • ziua 2: micul dejun – fructe, prânz – lactate, cină – legume
    • ziua 3: micul dejun – lactate, prânz – legume, cină – pește

Care sunt avantajele dietei disociate?

Cel mai mare beneficiu al dietei disociate este că te ajută să pierzi repede kilogramele în plus. Mai jos sunt alte avantaje ale dietei disociate:

  • este ușor de urmat, simplă și eficientă
  • este accesibilă – tu alegi ce alimente vei consuma deci nu trebuie să îți faci griji că ai de luat alimente scumpe
  • permite să mănânci până te saturi și, în același timp, să slăbești
  • elimină senzația de balonare care apare mai ales din combinații nefericite între alimente

Care sunt dezavantajele dietei disociate?

Ca și alte regimuri alimentare, și dieta disociată are câteva dezavantaje care nu ar trebui ignorate înainte de a-ți face provizii de mâncare pentru următoarele zile.

  • nu este recomandată pe termen lung, deoarece există riscul ca fără supravegherea unui nutriționist să apară deficiențe vitaminice
  • nu este recomandată femeilor însărcinate și care alăptează, copiilor supraponderali și bolnavilor cronici
  • mușchii și organele pot deveni slăbite mai ales în zilele de fructe și legume atunci când lipsesc proteinele
  • dacă nu combini dieta cu exercițiile fizice, există un risc destul de mare ca aceste kilograme pierdute în timpul dietei să revină
  • pot apărea riscuri pentru sănătate (probleme imunitare din cauza lipsei de vitamine sau dezechilibre metabolice) dacă este urmată mai mult de o săptămână

Dieta disociată este perfectă dacă vrei să pierzi câteva kilograme într-un timp scurt (de exemplu, pentru o petrecere sau un alt eveniment important) însă pentru o slăbire sustenabilă și pentru ca greutatea să nu revină la loc, este bine să urmezi un regim echilibrat care să asigure necesarul vitaminic.

Sursa foto: Shutterstock

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*