Dieta disociată este un regim alimentar construit în jurul grupelor alimentare și unul dintre cele mai populare regimuri alimentare din lume, mai ales pentru motivul că poți mânca oricât, atât timp cât te limitezi la o grupă alimentară. Susținătorii săi spun că urmând o dietă bazată pe grupele alimentare eviți unele neplăceri digestive (constipație, diaree), permiți stomacului o pauză (proteinele și carbohidrații sunt mai ușor digerati în momentul în care fiecare masă este compusă dintr-o singură grupă alimentară) și te ajută să dai jos incredibil de repede kilogramele în plus.

Dieta disociată este secretul siluetei unor vedete precum Liz Hurley sau Catherine Zeta-Jones. Mai jos poți vedea ce reguli trebuie să urmezi, câteva exemplu cu zilele dietei, precum și o serie de avantaje și dezavantaje ale acestui regim alimentar. 

Care sunt regulile dietei disociate?
Cum arată o săptămână dacă urmezi dieta disociată?
De câte tipuri este dieta disociată?
Ce alimente ai voie în dieta disociată?
La ce alimente ai interzis în dieta disociată?
Care sunt avantajele dietei disociate?
Care sunt dezavantajele dietei disociate?

Care sunt regulile dietei disociate?

Urmând câteva reguli de bază, vei putea ține mai ușor dieta disociată și îți vei crește șansele de a slăbi până la 10 kg în 9 zile. Mai jos sunt principalele principii care stau la baza dietei disociate

  • Evită să consumi carbohidrați sau proteine după ora 19
  • În loc de desert poți bea un ceai cu îndulcitor
  • Evită sucurile carbogazoase și limitează-le pe cele naturale (acestea pot fi consumate în zilele de fructe/legume însă nu imediat după masă)
  • Consumă, pe cât posibil, fructe și legume proaspete
  • Ai liber la condimente (pot fi adăugate tuturor grupelor alimentare)
  • Trebuie să faci o pauză de minim trei ore între mese pentru a permite digestia
  • Între mese poți bea doar apă
  • Dacă pregătești supă, asigură-te că este gătită cu produse din aceeași grupă alimentară
  • Dimineața consumă o linguriță de miere și un pahar de apă cu puțină zeamă de lămâie
  • Dacă mănânci nuci și alune, evită să le combini cu alte alimente (le poți lua pe post de gustare)
  • Evită să amesteci tipuri diferite de carbohidrați – de exemplu, cartofi cu paste sau orez. Majoritatea carbohidraților sunt dăunători, însă există și variante sănătoase prietenoase cu dieta (paste integrale, pâine din cereale integrale etc)
  • Poți consuma pudră de spirulină cu jumătate de oră înainte de masă – reduce din senzația de foame și impulsionează metabolismul
  • Fă mișcare regulat – simplul mers, alergatul, sala etc, toate completează cu succes regimul disociat. Adaugă în program cel puțin 30 minute de activitate fizică pe zi pentru a menține rezultatele obținute pentru cât mai mult timp
  • La început, este bine să începi cu ziua de carne, fructe sau legume pentru a avea un aport nutrițional de la începutul regimului/al zilei
  • Dacă prăjești carne sau gătești legume, folosește cantități mici de ulei, apoi apelează la hârtie de bucătărie pentru a absorbi excesul
  • Alcoolul și zahărul sunt interzise pe parcursul dietei disociate și este indicată reducerea consumului de sare

Cum arată o săptămână dacă urmezi dieta disociată?

În funcție de ce formă a dietei disociate ai ales, meniul pentru o săptămână poate arăta ca mai jos:

  • Dieta disociată pe zile: 
    • Luni – legume – preparate la grătar, aburi sau tigaie; pot fi consumate și sub formă de sucuri de legume sau amestecuri cu fructe însă nu trebuie combinate cu lactate sau grăsimi
    • Marți – carne – gătită la cuptor, aburi sau grătar și aromată cu condimente sau plante mediteraneene
    • Miercuri – lactate (dacă ești alergică, alege alternative vegetale sau din soia)
    • Joi – fructe (proaspete sau sub formă de compot neîndulcit)
    • Vineri – pește la cuptor sau grătar
    • Sâmbătă – cereale
    • Duminică – ouă fierte sau prăjite
  • Dieta disociată pe mese: 
    • Ziua 1: micul dejun – ouă, prânz – legume, cină – carne
    • Ziua 2: micul dejun – fructe, prânz – lactate, cină – legume
    • Ziua 3: micul dejun – lactate, prânz – legume, cină – pește

De câte tipuri este dieta disociată?

Dietele disociate au mai multe forme din care poți alege în funcție de alimentele consumate zilnic și de timpul tău. Informează-te mai jos cu privire la fiecare tip de dietă disociată și alege varianta potrivită pentru tine:

Dieta disociată cu zile diferite (metoda Antoine)

Dieta disociată cu zile diferite este o metodă inedită și constă în consumul unei singure grupe alimentare la fiecare dintre mesele unei zile. De exemplu, luni pentru carbohidrați, marți, pentru proteine, miercuri, fructe etc. Adoptând această dietă vei avea o dietă echilibrată la nivelul săptămânii chiar și vei limita numărul de calorii la 1500 pe zi. 

Dieta disociată pe mese (metoda Shelton)

Regimul disociat pe mese constă în consumul unei grupe alimentare la fiecare masă (de exemplu, proteine la micul dejun, legume la prânz și fructe la cină). Este foarte important să nu faci combinații între grupele alimentare și, cel mai important, să nu combini fructele sau laptele cu alte alimente. Această variantă a dietei disociate este cea mai sănătoasă, deoarece include fructe și legume bogate în vitamine și minerale. 

Dieta disociată în cicluri

Dieta disociată pe mese reprezintă o variantă de mijloc între celelalte două. Dacă urmezi această formă a regimului disociat, vei avea în meniu alimente din aceeași grupă alimentară de-a lungul unei zile, însă grupele alimentare sunt împărțite pe 3-4 zile și nu pe șapte zile ca în cazul metodei Antoine. Un caz singular al acestei forme este dieta Rina care constă în cicluri de patru zile repetate pe o perioadă de 90 zile (perioda de 90 zile poate fi crescută, însă numai după realizarea unor analize medicale și o discuție cu doctorul).

Dieta disociată cu indice glicemic redus (metoda Montignac)

Dieta disociată cu indice glicemic redus este un caz particular al dietei Montignac și presupune consumul de alimente pe grupe alimentare, fie de-a lungul unei zile, fie câte o grupă alimentară pe zi, cu precizarea că indicele glicemic al alimentelor trebuie să fie mic. 

Dieta disociată 333

Dieta disociată 333 este un tip special de dietă disociată în care consumi aceeași grupă alimentară trei zile la rând (de exemplu, trei zile carne, trei zile fructe, trei zile legume, trei zile lactate).

dieta disociata

Ce alimente ai voie în dieta disociată?

În general, programul de slăbit bazat pe disocierea grupelor alimentare îți oferă multă flexibilitate atunci când vine vorba de alimente. Poți mânca orice aliment până te saturi atât timp cât consumi doar o singură grupă alimentară. Mai jos sunt alimentele principale permise în dieta disociată:

  • Proteine – carne (de pui, curcan, porc, vită, pește etc), ouă, alune și nuci
  • Lactate – iaurt, brânză, lapte degresat (nu combina laptele cu alte alimente nici măcar în ziua de lactate). Este bine să eviți să amesteci lactatele cu fructe sau legume
  • Grăsimi – măsline și ulei de măsline, avocado, semințe de susan, uleiuri vegetale, unt etc
  • Cereale – orez, grâu integral, mălai, fulgi de porumb neîndulciți, paste, floricele, pâine
  • Legume – vinete, fasole, castraveți, linte, ardei gras, ridichi, sfeclă, soia, ciuperci, ceapă, usturoi
  • Legume verzi – broccoli, spanac, conopidă, salată verde, varză de Bruxelles, varză verde și roșie
  • Legume cu amidon – cartofi și cartofi dulci, banane, morcov, castane, dovleac
  • Fructe acide – lămâi, portocale, ananas, lime, mandarine și roșii
  • Fructe semi-acide – cireșe, căpșuni, zmeură, kiwi, mere, struguri, pepene roșu
  • Alte fructe – prune, caise deshidratate

dieta disociata

La ce alimente ai interzis în dieta disociată?

Dacă urmezi dieta disociată ar trebui să eviți produsele fast food, legumele/fructele la conservă și mâncarea semi-preparată (de cele mai multe ori, combină carbohidrații cu proteinele, deci nu este potrivită în nicio zi a dietei). Evită, de asemenea, sucurile carbogazoase și alcoolul și limitează consumul de cofeină. 

Mai mult, este bine să nu consumi apă înainte de masă, deoarece va dilua sucul gastric iar digestia va fi îngreunată.

Care sunt avantajele dietei disociate?

Cel mai mare beneficiu al dietei disociate este că te ajută să pierzi repede kilogramele în plus. Mai jos sunt alte avantaje ale dietei disociate:

  • Este ușor de urmat, simplă și eficientă, motiv pentru care este foarte apreciata de persoanele care nu îsi permit să cumpere ingrediente scumpe care promit că accelerează metabolismul și stimulează tranzitul (ajută la prevenirea constipației)
  • Este accesibilă – tu alegi ce alimente vei consuma, deci nu trebuie să îți faci griji că ai de luat alimente scumpe
  • Permite să mănânci până te saturi și, în același timp, să slăbești
  • Elimină senzația de balonare resimțită de organism prin combinații nefericite între alimente
  • Urmărește schimbarea obiceiurilor alimentare nesănătoase și ajută la schimbarea stilului de viață

Care sunt dezavantajele dietei disociate?

Ca și alte regimuri alimentare, și dieta disociată are câteva dezavantaje care nu ar trebui ignorate înainte de a-ți face provizii de mâncare pentru următoarele zile.

  • Nu este recomandată pe termen lung, deoarece există riscul ca fără supravegherea unui specialist în nutriție să apară deficiențe vitaminice importante
  • Nu este indicat să urmezi dieta disociată dacă ești însărcinată (poate afecta gradul de dezvoltare al fătului) și care alăptează, copiilor supraponderali și bolnavilor cronici (dacă vrei totuși să urmezi dieta este bine să vorbești înainte cu un medic pentru a ști toate riscurile la care te expui)
  • Mușchii și organele pot deveni slăbite mai ales în zilele de fructe și legume atunci când lipsesc proteinele
  • Este bine să eviți dieta disociată dacă urmezi tratamente clasice sau naturiste
  • Dieta disociată nu este un regim de detoxifiere sănătos. Indiferent dacă alegi varianta clasică sau alternativele tot privezi organismul de nutrienți (acesta are nevoie de o serie de substanțe nutritive pe care ar trebui să le ia din alimentație pentru a funcționa la parametri maximi)
  • Dacă nu combini dieta cu exercițiile fizice, există un risc destul de mare ca aceste kilograme pierdute în timpul dietei să revină
  • Pot apărea riscuri pentru sănătate (probleme imunitare din cauza lipsei de vitamine sau dezechilibre metabolice) dacă este urmată mai mult de o săptămână – de aceea, astfel de regimuri restrictive nu sunt recomandate pe termen lung

Dieta disociată este perfectă dacă vrei să pierzi câteva kilograme într-un timp scurt (de exemplu, pentru o petrecere sau un alt eveniment important) însă pentru o slăbire sustenabilă și pentru ca greutatea să nu revină la loc, este bine să urmezi un regim echilibrat care să asigure necesarul vitaminic. 

Sursa foto: Shutterstock

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*