Cunoaşterea drepturilor pe care le avem în calitate de pacienţi ne ajută să luăm deciziile optime privind îngrijirea medicală pe care o dorim sau de care avem nevoie. Din păcate, deşi suntem obligaţi în mod frecvent să interacţionăm cu sistemul medical, puţini dintre noi îşi cunosc pe deplin drepturile.

În timp ce unele dintre aceste drepturi sunt în mod frecvent menţionate în mass-media, unele dintre ele rămân trecute cu vederea sau sunt insuficient popularizate. Aşadar, devine  responsabilitatea fiecăruia dintre noi să se informeze despre drepturile garantate de lege de care poate beneficia. În cele ce urmează îţi prezentăm patru dintre aceste drepturi, care sunt mai puţin cunoscute de către pacienţi, pentru ca tu să poţi lua cele mai bune decizii în cunoştinţă de cauză.

Dreptul de a nu şti 

Deseori vorbim despre dreptul pacientului la informaţia medicală privind aspecte precum serviciile medicale disponibile și modul în care pot fi utilizate, starea sa de sănătate, intervențiile medicale propuse de medic şi riscurile potențiale ale fiecărei proceduri, dar foarte puţini oameni ştiu că Legea nr. 46/2003 le oferă inclusiv dreptul să decidă dacă mai doresc să fie informaţi atunci când datele prezentate de medic produc suferinţă. În concluzie, dacă informaţiile medicale care îţi sunt prezentate te afectează emoţional foarte puternic, poţi decide că nu mai doreşti să afli şi alte detalii. 

De asemenea, legea îţi oferă posibilitatea de a alege o altă persoană care să fie informată în locul tău, dacă şocul emoţional ar putea fi diminuat de aflarea unor veşti neplăcute de la o persoană apropiată şi nu de la medic.

Dreptul la o a doua opinie 

Potrivit legii, pacientul are dreptul de a cere și de a obține o alta opinie medicală, dar din păcate este un drept care rareori este exercitat. Potrivit Colegiului Pacienţilor, „(…) Prima problemă cu care se confruntă sistemul de servicii medicale din România este lipsa de informare corespunzătoare a pacienților asupra drepturilor pe care le au, atât în țară, cât și în afara ei, dar mai ales asupra acestui drept la a doua opinie care este atât de puțin cunoscut”. Aşadar, dacă nu eşti mulţumit sau te simţi nesigur cu privire la un prim diagnostic, nu ezita să ceri o doua opinie medicală.

Dreptul la îngrijirea la domiciliu

Foarte puţini sunt pacienţii care ştiu că, în calitate de asiguraţi ai sistemului public de sănătate, pot beneficia de tratament medical la domiciliu. Potrivit legii, persoanele asigurate care suferă de afecţiuni acute sau cronice şi au o capacitate limitată de a se deplasa la o unitate medicală au dreptul la îngrijiri medicale la domiciliu. Este bine de ştiut că au prioritate în primirea îngrijirilor medicale sau paliative la domiciliu pacienţii care suferă de afecţiuni oncologice sau neurologice. Furnizorii de îngrijiri medicale la domiciliu sunt de cele mai multe ori firme private, autorizate de Ministerul Sănătăţii şi Direcţia de Sănătate Publică şi evaluate de Casa de Asigurări de Sănătate. Totodată, trebuie să ştii că orice persoană asigurată are dreptul la 90 zile de îngrijiri medicale la domiciliu pe an, în una sau mai multe etape.

Dreptul la confidențialitatea informațiilor, chiar și după deces

Poate ştiai asta deja, dar cu siguranţă merită reamintit. Orice conversaţie dintre tine şi medicul tău curant este şi trebuie să rămână confidenţială. Legea prevede că toate informațiile privind starea pacientului, inclusiv diagnostice, rezultate ale unor investigaţii, tratamente sau alte detalii privind starea sa de sănătate sunt confidențiale. Mai mult decât atât, şi acesta este un aspect mai puţin cunoscut, informaţiile nu sunt confidenţiale numai pe durata vieţii pacientului, ci şi după decesul acestuia. Singurele excepţii acceptate legal sunt cele în care pacientul își dă consimțământul explicit că renunţă la acest drept, legea o cere în mod expres sau pacientul este un pericol pentru sine sau pentru sănătatea publică. De asemenea, trebuie să ştii că dacă informațiile sunt necesare altor furnizori de servicii medicale implicați în tratamentul pacientului, acordarea consimțământului nu mai este obligatorie.

Aşadar, în calitate de pacient, nu numai că ai dreptul să primeşti îngrijirile medicale cuvenite şi să fii tratat cu respect, dar legea îţi asigură o varietate de opţiuni privind felul în care vrei să fii informat, dar şi privind modalităţile în care poţi beneficia de tratamente.

Sursa foto:  Unsplash.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*

Moda