Cuvântul “colagen” vine din greacă, unde înseamnă “lipici”. Termenul reprezenta, la nivel practic, metoda prin care se obținea lipici în antichitate (se amestecau resturi de tendoane cu resturi de piele animală). Astăzi, știința ne spune, așa cum e numele său din antichitate, că acționează ca un “superglue” pentru piele, oase și țesutul conjunctiv. 

Care este rolul colagenului în organism?
Care sunt principalele tipuri de colagen?
Care sunt factorii care contribuie la scăderea nivelului colagenului din organism?
Ce probleme apar atunci când nivelul colagenului este scăzut?
Ce probleme apar atunci când nivelul colagenului este prea ridicat?
Care sunt beneficiile colagenului?
Ce alimente stimulează producția de colagen?
Ce poți face pentru a stimula producția de colagen?
Cum ajută suplimentele alimentare cu colagen și când trebuie luate?
Bibliografie

Colagenul este o proteină produsă în mod natural de organism, fiind prezentă în oase, mușchi, piele, sânge, cartilaje și tendoane, și oferind forță și elasticitate. 

Care este rolul colagenului în organism?

Colagenul reprezintă circa 30% din conținutul proteic al organismului, motiv pentru care este vitală pentru a:

  • Menține sănătatea oaselor și a mușchilor
  • Proteja organele
  • Menține mobilitatea tendoanelor și a articulațiilor
  • Asigura regenerarea celulară
  • Menține un nivel corespunzător al elasticității pielii
  • Facilita cicatrizarea și vindecare rănilor

Care sunt principalele tipuri de colagen?

Există cel puțin 28 de tipuri de colagen, însă cinci sunt cele mai importante. Mai jos sunt câteva detalii despre fiecare în parte:

  • Colagen de tipul I – este cea mai abundentă proteină din corpul uman și al majorității vertebratelor. Colagenul de tip I face parte din structura pielii, a oaselor, a tendoanelor, a pereților vaselor de sânge, a corneei și a țesuturilor conjunctive. Acest colagen este cel mai puternic și are rol anti-aging ajutând inclusiv la vindecarea rănilor. Colagenul de tip I se găsește în suplimentele de colagen din pește. Mai mult, colagenul din pește este cel mai ușor absorbit de corp. De asemenea, colagenul de tip I se găsește în albușul de ou
  • Colagen de tip II – acesta se găsește predominant în cartilaj. Cartilajul este un țesut conjunctiv care protejează oasele lungi în zona articulațiilor. De asemenea, contribuie la formarea urechii, a nasului, a tubilor bronșice și a cutiei toracice. Potrivit studiilor colagenul de tip II este benefic formării cartilajului și reduce simptomele artritei. Suplimentele cu colagen de tip II folosesc colagen extras din oasele puilor. Merită știut că acest colagen extras de la pui conține și sulfat de condroitină și sulfat de glucozamină, doi compuși folosiți pe scară largă pentru a trata problema articulațiilor
  • Colagen de tip III – este un tip de colagen fibrilar și un component important al pielii și al organelor (colagenul funcționează ca protecție în special pentru rinichi). Suplimentele bazate pe colagen de tip III îmbunătățesc elasticitatea și fermitatea pielii și susțin sănătatea inimii. Este bine de știut că acest tip de colagen este extras din bovine (în special, din mușchi, oase și piele)
  • Colagen de tip V – este necesar pentru a crea celulele placentei în cazul femeilor însărcinate, fiind vital pentru transportarea oxigenului și a substanțelor nutritive la făt. De asemenea, colagenul de tip V ajută la formarea celulelor și a părului
  • Colagen de tip Xeste un timp de colagen relațional și se găsește în cartilaje. Este util pentru creșterea unor noi oase și pentru susținerea cartilajelor articulare. 

Care sunt factorii care contribuie la scăderea nivelul colagenului din organism?

Trecerea timpului este principala cauză a scăderii nivelului colagenului din organism, dar nu singurul. Mai jos sunt principalii factori care contribuie la scăderea nivelului colagenului din organism:

  • O dietă bogată în produse cu zahăr – prin consumul alimentelor dulci crește rapiditatea prin care zahărul din sânge se atașează de proteine pentru a forma noi molecule (aceștia se numesc compuși de glicare avansată). Acești compuși afectează proteinele, inclusiv colagenul, slăbindu-i eficacitatea.
  • Fumatul – substanțele din tutun sunt nocive atât pentru colagen cât și pentru elastina produsă de piele, putând duce la îmbătrânire prematură. Mai mult, nicotina reduce dimensiunile vaselor de sânge de la suprafața pielii, motiv pentru care substanțele nutritive și oxigenul ajung cu greu în această zonă. Apariția ridurilor și a liniilor fine reprezentă două consecințe ale fumatului.
  • Expunerea la soare – razele ultraviolete duc la degradarea colagenului din piele. Mai mult, în urma procesului de expunere la radiații cresc și riscurile de apariție a ridurilor și a liniilor fine.
  • Unele boli autoimune – unele afecțiuni autoimune fac ca anticorpii produși de organism să înceapă să atace moleculele de colagen.
  • Cauze genetice – unele afecțiuni transmise în familie pot duce la o producție redusă de colagen. Uneori, cauzele genetice sunt responsabile și pentru producția unor substanțe care contracarează acțiunea colagenului. 

Ce probleme apar atunci când nivelul colagenului este scăzut?

Deficitul nivelului colagenului poate avea efecte negative asupra întregului organism. Mai jos sunt câteva dintre ele.

Dureri articulare

Colagenul este esențial pentru articulații. Un nivel prea scăzut al colagenului duce la deteriorarea articulațiilor, frecări și apariția durerii (care poate evolua în artrită). Din fericire, studiile spun că alimentația și suplimentele pe bază de colagen pot reduce din durere și încetini progresul artritei.

Dureri musculare

Colagenul intermediază legarea mușchilor de oase și ligamente. Pe măsură ce nivelul colagenului scade (de exemplu, pentru că organismul a îmbătrânit), mobilitatea și elasticitatea mușchilor se reduc, apărând dureri musculare. 

Hipertensiune arterială

Pereții vaselor de sânge conțin, majoritar, colagen. Un nivel scăzut al acestei proteine poate duce la apariția hipertensiunii arteriale (manifestată și prin dureri de cap, dureri în piept și oboseală cronică). 

Probleme ale dinților

Colagenul este responsabil în “ancorarea” dinților de gingii. Un nivel scăzut al colagenului poate duce la sensibilitate dentară și pierderea prematură a dinților. 

Degradarea părului

Un nivel redus al colagenului are efecte și asupra firelor de păr. Acestea devin mai subțiri și își pierd din vitalitate. În plus, colagenul contracarează efectul radicalilor liberi, un nivel prea scăzut putând afecta creșterea părului. 

Apariția celulitei

Poate deloc surprinzător, apariția celulitei este influențată de nivelul colagenului. Un nivel scăzut al acestei proteine duce la acumularea apei, subțierea pielii, pierderea elasticității și apariția celulitei.

Dacă mergi la doctor îți va recomanda o serie de analize pentru a confirma deficitul de colagen. Deși colagenul este produs în mod normal de organism, după 30 de ani este nevoie de un aport suplimentar din exterior pentru a combate eventualele probleme. 

Ce probleme apar atunci când nivelul colagenului este prea ridicat?

Dacă iei prea multe suplimente pe bază de colagen riști o serie de probleme de sănătate. Pentru început, suplimentele conțin surse importante de calciu. 

Dacă în cantități moderate, calciul este chiar indicat, un nivel prea mare poate duce la urinări frecvente și probleme de rinichi, constipație, amețeli și vărsături, slăbiciune musculară, letargie, stare de confuzie, depresie. 

De asemenea, există un risc mai mare de balonare și gaze intestinale. 

Care sunt beneficiile colagenului?

Completarea necesarului de colagen poate avea reale beneficii pentru organism, în unele cazuri chiar inversând efectele nocive ale perioadei în care colagenul a avut un nivel subnormal. Mai jos sunt principalele beneficii ale colagenului.

Îmbunătățește elasticitatea pielii

Colagenul este esențial în dermatocosmetică. Un nivel normal al colagenului permite întinderea țesuturilor conjunctive și a mușchilor precum și revenirea la forma inițială fără efort sau durere. Pe termen lung, colagenul asigură repararea celulelor afectate, hidratarea, fermitatea, recuperarea după o intervenție la un specialist în dermatologie precum și atenuarea unor probleme ale pielii. (de exemplu, dermatite locale) Mai mult, o dietă sănătoasă și suplimentele pe bază de colagen contribuie la reducerea ridurilor și a liniilor fine. 

Reduce celulita și vergeturile

Deși factorii genetici pot juca un rol în apariția prematură a celulitei și a vergeturilor, un nivel redus al colagenului va avea un impact direct asupra felului în care arată pielea. Atunci când colagenul are un nivel normal există un risc mai mic de celulită

Reduce inflamațiile

Cronicizarea inflamațiilor poate cauza o gamă largă de boli, cele mai grave fiind afecțiunile cardiovasculare. Din fericire, glicina, unul dintre principalii aminoacizi conținuți în suplimentele de colagen ajută la reducerea inflamațiilor

Susține un somn odihnitor

Odihna este necesară nu doar pentru a te putea concentra pe timpul zilei, ci și pentru buna funcționare a funcțiilor metabolice și pentru refacerea sistemului nervos. Colagenul, prin glicina conținută, îmbunătățește calitatea somnului și reduce senzația de oboseală pe timpul zilei în cazul persoanelor care suferă de insomnie. 

Reduce durerea articulară

Consumul de suplimente alimentare pe bază de colagen sau alimentația proteică pot avea efecte benefice și asupra articulațiilor. Studiile au arătat o încetinire a deteriorării articulațiilor, o reducere a durerii precum și o îmbunătățire a calității cartilajelor. 

Are efect antiaging

Unul dintre cele mai cunoscute beneficii ale colagenului este capacitatea sa de a reface pielea, oferind fermitate, elasticitate și strălucire naturală. Potrivit unui studiu din 2014, un grup de femei cu vârsta cuprinsă între 35 și 55 ani (organismul produce colagen în mod natural până la 30 ani), care au luat un supliment pe bază de colagen au resimțit o îmbunătățire a elasticității pielii în mai puțin de patru săptămâni. Un alt studiu publicat în același an a descoperit o că ridurile s-au diminuat semnificativ după doar opt săptămâni de consum de suplimente pe bază de colagen. 

Ajută la dezvoltarea mușchilor

Colagenul este o componentă importantă a mușchilor, deci nu sunt surprinzătoare efectele benefice asupra masei musculare. Mai mult, glicina, unul dintre aminoacizii conținuți în suplimentele de colagen, este implicată în sinteza creatinei, o substanță cu rol “energizant” în cazul persoanelor care merg la sală. Potrivit unui studiu din 2015 voluntarii cu un stil de viață activ care au luat un supliment pe bază de colagen au observat, după 12 săptămâni, o dezvoltare mai armonioasă a masei musculare. 

Susține sănătatea tractului gastrointestinal

Colagenul este conținut și în țesuturile conjunctive care protejează tractul digestiv. Un studiu din 2003 a concluzionat că persoanele cu boli gastrointestinale au un nivel redus al colagenului din sânge. Cercetătorii cred că un nivel normal al colagenului (fie prin dietă fie prin suplimente) ajută la refacerea tractului gastrointestinal și susține o floră intestinală normală. 

Reduce simptomele artritei

Colagenul și suplimentele pe bază de colagen reduc din simptomele artritei. Potrivit studiilor, voluntarii care au luat un supliment pe bază de colagen timp de trei luni au sesizat o reducere a umflăturilor precum și a durerii. În mod similar, persoanele suferinde de osteoartrită au observat o diminuare a durerii după ce au luat suplimente pe bază de colagen. Efectele au fost benefice chiar și în cazul sportivilor cu dureri articulare

Ajută la creșterea părului

Potrivit unui studiu, femeile cu firul subțire care au luat colagen au resimțit un volum mai mare al părului, o creștere în grosime, precum și o acoperire mai bună a scalpului în mai puțin de 90 zile. După 180 zile, părul strălucea de sănătate, pielea era fină, întinsă și bine hidratată. 

De asemenea, persoanele care au aplicat colagen direct pe scalp au sesizat ameliorarea texturii și a grosimii firului de păr. 

Susține sănătatea oaselor

Suplimentele de colagen te ajută să ai oase puternice și rezistente. Colagenul stă la baza formării oaselor, așa că nu este o surpriză că suplimentele vin în ajutorul scheletului osos. Potrivit studiilor, sistemul osos al persoanelor care au luat suplimente cu colagen a avut o reducere mai mică a densității osoase și un risc mai mic de fracturi osoase.

Ajută la reglarea nivelului zahărului din sânge

Colagenul poate fi benefic chiar și pentru reglarea glicemiei. Potrivit unui studiu din 2010, persoanele care au luat un supliment de colagen de două ori pe zi timp de trei luni, au avut un nivel mai mic al glicemiei luate pe stomacul gol, o tensiune arterială mai mică, precum și un nivel mai mic al colesterolului “rău”. 

Reduce iritațiile în cazul bolnavilor de ulcer

Potrivit unui studiu, suplimentele de colagen ajută la reducerea iritațiilor în cazul celor care suferă de ulcer. Experimentul a arătat diminuarea iritației după ce voluntarii au luat suplimentul de colagen de trei ori pe zi timp de două luni. 

Reduce simptomele anxietății și ale depresiei

Pentru multă lume, colagenul oferă un plus de relaxare, iar studiile au arătat că suplimentele de colagen conțin și glicină. Această substanță crește nivelul dopaminei (unul dintre hormonii bunei-dispoziții). Pe termen lung, suplimentele de colagen reduc din anxietatea resimțită atunci când crezi că nu ai performanțe la locul de muncă. 

Ce alimente stimulează producția de colagen?

Înainte de a ajunge la suplimente alimentare și terapii alternative, prima opțiune în încercarea de a readuce colagenul la un nivel normal este prin dietă. Potrivit nutriționiștilor, anumite alimente sunt mai benefice decât altele atunci când vine vorba de stimularea producției de colagen. Mai jos sunt câteva dintre ele: 

  • Carnea – colagenul este conținut mai ales în carne de vită, pui și porc (în special, în picioare)
  • Fructe și legume roșii – merele, fructele de pădure, cireșele, sfecla, roșiile etc conțin licopen, o substanță care stimulează producția naturală de colagen
  • Fructele cu un conținut mare de vitamina C – portocalele, lămâile, kiwi, ananasul sau mango stimulează producția de colagen iar antioxidanții conținuți ajută la estomparea ridurilor
  • Legumele verzi din familia verzei (broccoli, varză de Bruxelles, conopidă etc)
  • Alimentele bogate în sulf precum măsline, castravete, usturoi, ceapă, banană stimulează producția de colagen
  • Ceaiul verde
  • Nucile/migdalele/semințele de in etc
  • Aloe vera – aplicată topic poate reduce ridurile și celulita iar consumată sub formă de capsule stimulează producția de colagen
  • Coriandru – conține vitamina C și acid linolenic, două substanțe cu rol antioxidant care stimulează producția de colagen și ajută la combaterea radicalilor liberi (care duc la apariția ridurilor)

Ce poți face pentru a stimula producția de colagen?

Atunci când efectele dietei nu sunt mulțumitoare, poți apela la tratamente ce țin de domeniul cosmeticii moderne sau poți apela la câteva schimbări ale stilului de viață, care să permită refacerea pielii. 

Tratamente dermatologice

În funcție de cât de repede vrei să observi rezultatele ai la îndemână două tipuri de tratamente, realizate acasă sau la un salon profesionist. 

Dacă vrei să îți stimulezi producția de colagen acasă poți apela la ingredientele cele mai populare folosite în cremele antiaging: retinolul și vitamina C.

  • Retinol – acesta și compușii săi reprezintă derivați ai vitaminei A, cu rol în reducerea liniilor fine și a ridurilor, precum și curățarea tenului și îndepărtarea acneei. Retinolul conținut în anumite produse de îngrijire stimulează producția de colagen care, la rândul său, este esențial pentru a avea o piele fermă, fără imperfecțiuni. În general, cremele cu retinol conțin o cantitate redusă a substanței active, motiv pentru care persoanele preocupate de sănătatea tenului apelează la dermatolog pentru a le recomanda un produs cu o concentrație mai mare de retinol (acestea sunt eliberate doar pe bază de rețete medicale). Este bine de știut că produsele cu retinol pot irita pielea, motiv pentru care trebuie aplicate treptat pentru ca tenul să se obișnuiască (nu ar trebui aplicate mai des de 1-2 ori pe săptămână). Aceste produse sunt interzise gravidelor sau femeilor care alăptează. 
  • Vitamina C – conține antioxidanți esențiali pentru a stimula producția de colagen. Alimentele cu vitamina C precum și suplimentele sau produsele cosmetice previn îmbătrânirea prematură a tenului ca urmare a expunerii la razele soarelui (tot va trebui să folosești cremă cu protecție UV) iar antioxidanții conținuți reduc inflamațiile și promovează vindecarea imperfecțiunilor pielii. 

Dacă vrei să apelezi la un tratament profesionist pentru a stimula producția de colagen, ai la dispoziție mai multe opțiuni, fiecare cu beneficiile sale. Mai jos sunt cele mai populare metode de a stimula producția de colagen:

  • Terapia cu plasmă bogată în trombocite (cunoscută popular sub numele de “terapia vampir”) – implică extracția trombocitelor dintr-o fiolă cu sânge propriu (printr-un proces de centrifugare). Aceste trombocite sunt mai apoi injectate în zonele cu probleme. Tratamentul urmărește obținerea unui ten mai ferm după doar opt săptămâni.
  • Terapia laser – dermatologul îndreaptă un laser medical spre zonele cu probleme (de exemplu, zonele cu riduri) iar lumina puternică emisă stimulează producția de colagen și ajută la regenerare. Perioada de așteptare este de două săptămâni până la primele rezultate. 
  • Tratament LED – presupune purtarea unei măști luminoase sau aplicarea unui dispozitiv luminos pe zonele problematice. Acest tip de tratament stimulează producția de colagen și fluxul sanguin la nivelul superficial (un nivel redus al colagenului împiedică hrănirea optimă cu substanțe nutritive a acestor vase de sânge) al pielii precum și regenerarea celulară. 
  • Injecții cu acid hialuronic sau colagen – ambele repară pielea pe termen scurt (rezultatele se văd după 1-2 ședințe) și stimulează producția de colagen a organismului.
  • Radiofrecvență facială – implică o utilizare regulată a unui dispozitiv care încălzește zona afectată la temperaturi de 40 de grade Celsius. Procedura are efect de lifting, stimulează producția de colagen și reprezintă alegerea potrivită pentru persoanele preocupate de aspectul tenului. Este bine de știut că acest tratament nu este recomandat persoanelor cu rozacee sau alte probleme cronice ale tenului.
  • Peeling chimic – exfoliază pielea, oferă fermitate și stimulează producția de colagen. Pielea este strălucitoare și mult mai fermă după doar 4-5 ședințe. 

Schimbarea stilului de viață

O dietă nesănătoasă, consumul excesiv de alcool, fumatul, stresul, lipsa somnului, toate acestea au un efect negativ asupra producție de colagen. Aceste obiceiuri pot duce la îmbătrânirea prematură atât a tenului, cât și a organismului. 

O modalitate sigură de a menține colagenul în parametri normali este să dormi minim opt ore pe noapte, să reduci stresul și consumul de alcool, să adopți o dietă sănătoasă și să introduci cel puțin 30 minute de activitate fizică (susține suplețea pielii) în fiecare zi pentru a ajuta la reglarea nivelului colagenului din organism. 

Cum ajută suplimentele alimentare cu colagen și când trebuie luate?

Multe persoane care au prea puțin colagen sau in cazul carora acesta nu este folosit în mod normal, necesită suplimentarea sa și apelează la produsele farmaceutice. 

Majoritatea suplimentelor cu colagen trec printr-un proces de hidrolizare. 

Cu alte cuvinte, colagenul este “spart” în peptide, cele mai mici forme ale sale pentru a fi mai ușor absorbite în organism. 

De cele mai multe ori, suplimentele pe bază de colagen vin sub formă de tablete, capsule și pudră. 

De exemplu, utilizarea suplimentelor sub formă de pudră poate fi îndulcită dacă sunt adăugate în mâncare. Le poți adăuga la smoothie-uri, supe sau prăjituri fără a le modifica gustul. 

Pentru un efect de durată sunt recomandate minim 8 g de colagen hidrolizat pe zi pentru a crește nivelul glicinei și prolinei din sânge. Un drum la medic te va informa că dacă ai probleme cu pielea, unghiile sau părul, doza trebuie crescută la 15-30 g pe zi. Aportul mai mare de colagen va ajuta la tratarea problemelor de sănătate și la prevenirea complicațiilor. 

Colagen animal sau marin?

Cele mai  multe suplimente de colagen sunt din surse naturale. Există suplimente alimentare pe bază de colagen prezent la bovine, pui sau pește și fructe de mare. Sursa animală sau marină a produselor pe bază de colagen contează mult prea puțin insa, spun nutriționiștii. Ambele forme conțin proteine necesare corpului. 

Ce este colagenul hidrolizat?

Dacă ai început să te documentezi cu privire la suplimentele de colagen probabil că ai văzut că multe menționează cuvântul “hidrolizat”. 

Acest lucru înseamnă că doctorii au adăugat enzime pentru a “sparge” moleculele de proteine. 

Acest lucru a apărut pentru a face colagenul mai ușor de absorbit și apoi de folosit de către organism decât cel luat din alimentație.

De asemenea, doctorii recomandă să nu cazi în capcana colagenului de tip I sau III. 

Deși aceste forme de colagen există și sunt esențiale organismului nu există suplimente care conțin doar un tip de colagen. 

Acesta din urmă este extras din animale și odată ingerat acționează acolo unde este nevoie de el. 

În fine, nu există o sursă vegetală de colagen, cel puțin nu încă (frunzele de tutun sunt momentan în studii). Un posibil ajutor vine din partea ceaiului verde. Acesta stimulează producerea de colagen și previne dezintegrarea sa. 

Cu toate beneficiile suplimentelor de colagen, dacă iei doze prea mari sau dacă nu urmezi indicațiile doctorului riști apariția unor efecte adverse precum:

  • Diaree
  • Durere de stomac
  • Iritații ale pielii

Problemele apar la mai puțin de 24 de ore de la ingerarea suplimentului și dacă nu trec într-o zi este bine să te adresezi medicului. 

Colagenul este esențial funcționării mușchilor, a oaselor și chiar a pielii (considerat cel mai mare organ). Poluarea, stresul, și alimentația reprezintă trei dintre factorii-cheie care contribuie la reducerea nivelului colagenului din organism. Vestea bună este ca poți stimula producția naturală a colagenului prin mici ajustări ale stilului de viață sau apelând la tratamente cosmetice. 

Bibliografie

Sursa foto: Shutterstock

Total
1
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*