Cuvântul “colagen” vine din greacă, unde înseamnă “lipici”. Termenul reprezenta, la nivel practic, o modalitatea de a obține lipici în antichitate (se amestecau resturi de tendoane cu resturi de piele animală). Astăzi, știința ne spune, așa cum e numele său din antichitate, că acționează ca un “superglue” pentru piele, oase și țesutul conjunctiv.

Care este rolul colagenului în organism?
Care sunt factorii care contribuie la scăderea nivelului colagenului din organism?
Ce probleme apar atunci când nivelul colagenului este scăzut?
Care sunt beneficiile colagenului?
Ce alimente stimulează producția de colagen?
Ce poți face pentru a stimula producția de colagen?

Colagenul este o proteină produsă în mod natural de organism, fiind prezentă în oase, mușchi, piele, sânge, cartilaje și tendoane, și oferind forță și elasticitate.

Care este rolul colagenului în organism?

Colagenul reprezintă circa 30% din conținutul proteic al organismului, motiv pentru care este vitală în:

  • elasticitatea pielii
  • menținerea sănătății oaselor și a mușchilor
  • protejarea organelor
  • mobilitatea tendoanelor și a articulațiilor
  • regenerarea celulară
  • cicatrizarea și vindecare rănilor

Care sunt factorii care contribuie la scăderea nivelul colagenului din organism?

Trecerea timpului este principalul factor al scăderii nivelului colagenului din organism, dar nu singurul. Mai jos sunt principalii factori care contribuie la scăderea nivelului colagenului din organism:

  • O dietă bogată în produse cu zahăr – prin consumul alimentelor dulci crește rapiditatea prin care zahărul din sânge se atașează de proteine pentru a forma noi molecule (aceștia se numesc compuși de glicare avansată). Acești compuși afectează proteinele, inclusiv colagenul, slăbindu-i eficacitatea.
  • Fumatul – substanțele din tutun sunt nocive atât colagenului cât și elastinei din piele, putând duce la îmbătrânire prematură. Mai mult, nicotina reduce dimensiunile vaselor de sânge de la suprafața pielii, motiv pentru care substanțele nutritive și oxigenul ajung cu greu în această zonă. Apariția ridurilor și a liniilor fine reprezentă două consecințe ale fumatului.
  • Expunerea la soare – razele ultraviolete duc la degradarea colagenului din piele, procesul de refacere naturală a pielii putând duce la apariția ridurilor.
  • Unele boli autoimune – unele afecțiuni autoimune fac ca anticorpii produși de organism să înceapă să atace moleculele de colagen.
  • Cauze genetice – unele afecțiuni transmise în familie pot duce la o producție redusă de colagen. Uneori genetică este de vină și pentru producția unor substanțe care contracarează acțiunea colagenului.

Ce probleme apar atunci când nivelul colagenului este scăzut?

Un nivel scăzut al colagenului poate avea efecte negative asupra întregului organism. Mai jos sunt câteva dintre ele.

Dureri articulare

Colagenul este esențial funcționării normale a articulațiilor. Un nivel prea scăzut al colagenului duce la deteriorarea articulațiilor, frecări și apariția durerii (care poate evolua în artrită). Din fericire, studiile spun că alimentația și suplimentele pe bază de colagen pot reduce din durere și încetini progresul artritei.

Dureri musculare

Colagenul intermediază legarea mușchilor de oase și ligamente. Pe măsură ce nivelul colagenului scade (fie din cauza îmbătrânirii organismului sau a factorilor controlabili), mobilitatea și elasticitatea mușchilor se reduc, apărând dureri musculare.

Hipertensiune arterială

Pereții vaselor de sânge conțin, majoritar, colagen. Un nivel scăzut al acestei proteine poate duce la apariția hipertensiunii arteriale (manifestată și prin dureri de cap, dureri în piept și oboseală cronică).

Probleme ale dinților

Colagenul este responsabil în “ancorarea” dinților de gingii. Un nivel scăzut al colagenului poate duce la sensibilitate dentară și pierderea prematură a dinților.

Degradarea părului

Un nivel redus al colagenului are efecte și asupra firelor de păr. Acestea devin mai subțiri și își pierd din vitalitate. În plus, colagenul contracarează efectul radicalilor liberi, un nivel prea scăzut putând afecta creșterea părului.

Apariția celulitei

Poate deloc surprinzător, apariția celulitei este influențată de nivelul colagenului. Un nivel scăzut al acestei proteine duce la acumulare apei, subțierea pielii, pierderea elasticității și apariția celulitei.

Care sunt beneficiile colagenului?

Completarea necesarului de colagen poate avea reale beneficii pentru organism, în unele cazuri chiar inversând efectele nocive ale perioadei în care colagenul a avut un nivel subnormal. Mai jos sunt principalele beneficii ale colagenului.

Îmbunătățește elasticitatea pielii

Un nivel normal al colagenului permite întinderea țesuturilor conjunctive și a mușchilor precum și revenirea la forma inițială fără efort sau durere. Colagenul asigură o piele fermă, plină de viață. Mai mult, o dietă sănătoasă și suplimentele pe bază de colagen contribuie la reducerea ridurilor și a liniilor fine.

Reduce celulita și vergeturile

Deși factorii genetici pot juca un rol în apariția prematură a celulitei și a vergeturilor, un nivel redus al colagenului va avea un impact direct asupra felului în care arată pielea. Atunci când colagenul are un nivel normal există un risc mai mic de celulită.

Reduce inflamațiile

Cronicizarea inflamațiilor poate cauza o gamă largă de boli, cele mai grave fiind afecțiunile cardiovasculare. Din fericire, glicina, unul dintre aminoacizii conținuți în suplimentele de colagen ajută la reducerea inflamațiilor.

Susține un somn odihnitor

Somnul este necesar nu doar pentru a te putea concentra pe timpul zilei, ci și pentru buna funcționare a funcțiilor metabolice și pentru refacerea sistemului nervos. Colagenul, prin glicina conținută, îmbunătățește calitatea somnului și reduce senzația de oboseală pe timpul zilei în cazul persoanelor care suferă de insomnie.

Reduce durerea articulară

Consumul de suplimente alimentare pe bază de colagen sau alimentația proteică pot avea efecte benefice și asupra articulațiilor. Studiile au arătat o încetinire a deteriorării articulațiilor, o reducere a durerii precum și o îmbunătățire a calității cartilajelor.

Are efect antiaging

Unul dintre cele mai cunoscute beneficii ale colagenului este capacitatea sa de a reface pielea, oferind fermitate, elasticitate și strălucire naturală. Potrivit unui studiu din 2014, un grup de femei cu vârsta cuprinsă între 35 și 55 ani, care au luat un supliment pe bază de colagen au resimțit o îmbunătățire a elasticității pielii în mai puțin de patru săptămâni. Un alt studiu publicat în același an a descoperit o reducere semnificativă a ridurilor după doar opt săptămâni de consum de suplimente pe bază de colagen.

Ajută la dezvoltarea mușchilor

Colagenul este o componentă importantă a mușchilor, deci nu sunt surprinzătoare efectele benefice asupra masei musculare. Mai mult, glicina, unul dintre aminoacizii conținuți în suplimentele de colagen, este implicată în sinteza creatinei, o substanță cu rol “energizant” în cazul persoanelor care merg la sală. Potrivit unui studiu din 2015 voluntarii cu un stil de viață activ care au luat un supliment pe bază de colagen au observat, după 12 săptămâni, tonifierea masei musculare.

Susține sănătatea tractului gastrointestinal

Colagenul este conținut și în țesuturile conjunctive care protejează tractul digestiv. Un studiu din 2003 a concluzionat că persoanele cu boli gastrointestinale au un nivel redus al colagenului din sânge. Cercetătorii cred că un nivel normal al colagenului (fie prin dietă fie prin suplimente) ajută la refacerea tractului gastrointestinal și susține o floră intestinală normală.

Ce alimente stimulează producția de colagen?

Înainte de a ajunge la suplimente alimentare și terapii alternative, prima opțiune în încercarea de a readuce colagenul la un nivel normal este prin dietă. Potrivit nutriționiștilor, anumite alimente sunt mai benefice decât altele atunci când vine vorba de stimularea producției de colagen. Mai jos sunt câteva dintre ele:

  • carnea – colagenul este conținut mai ales în carne de vită, pui și porc (în special, în picioare)
  • fructe și legume roșii – merele, fructele de pădure, cireșele, sfecla, roșiile etc conțin licopen, o substanță care stimulează producția naturală de colagen
  • fructele cu un conținut mare de vitamina C – portocalele, lămâile, kiwi, ananasul sau mango stimulează producția de colagen iar antioxidanții conținuți ajută la estomparea ridurilor
  • legumele verzi din familia verzei (broccoli, varză de Bruxelles, conopidă etc)
  • alimentele bogate în sulf precum măsline, castravete, usturoi, ceapă, banană stimulează producția de colagen
  • ceaiul verde
  • nucile/migdalele/semințele de in etc
  • aloe vera – aplicată topic poate reduce ridurile și celulita iar consumată sub formă de capsule stimulează producția de colagen
  • coriandru – conține vitamina C și acid linolenic, două substanțe cu rol antioxidant care stimulează producția de colagen și ajută la combaterea radicalilor liberi (care duc la apariția ridurilor)

Ce poți face pentru a stimula producția de colagen?

Atunci când efectele dietei nu sunt mulțumitoare, poți apela la tratamente ale pielii sau poți apela la câteva schimbări ale stilului de viață, care să permită refacerea pielii.

Tratamente dermatologice

În funcție de cât de repede vrei să observi rezultatele ai la îndemână două tipuri de tratamente, realizate acasă sau la un salon profesionist.

Dacă vrei să îți stimulezi producția de colagen acasă poți apela la două dintre cele mai populare ingrediente în cremele antiaging, retinolul și vitamina C.

  • Retinol – acesta și compușii săi reprezintă derivați ai vitaminei A, cu rol în reducerea liniilor fine și a ridurilor, precum și curățarea tenului și îndepărtarea acneei. Retinolul conținut în anumite produse de îngrijire stimulează producția de colagen care, la rândul său, este esențial pentru a avea o piele fermă, fără imperfecțiuni. În general, cremele cu retinol conțin o cantitate redusă a substanței active, motiv pentru care persoanele preocupate de sănătatea tenului apelează la dermatolog pentru a le recomanda produse cu concentrații mai mari de retinol (acestea sunt eliberate doar cu rețetă medicală). Este bine de știut că produsele cu retinol pot irita pielea, motiv pentru care trebuie aplicate treptat pentru ca tenul să se obișnuiască (nu ar trebui aplicate mai des de 1-2 ori pe săptămână). Aceste produse sunt interzise gravidelor sau femeilor care alăptează.
  • Vitamina C – conține antioxidanți esențiali pentru a stimula producția de colagen. Alimentele cu vitamina C precum și suplimentele sau produsele cosmetice previn îmbătrânirea prematură a tenului ca urmare a expunerii la razele soarelui (tot va trebui să folosești cremă cu protecție UV) iar antioxidanții conținuți reduc inflamațiile și promovează vindecarea imperfecțiunilor pielii.

Dacă vrei să apelezi la un tratament profesionist pentru a stimula producția de colagen, ai la dispoziție mai multe opțiuni, fiecare cu beneficiile sale. Mai jos sunt cele mai populare modalități de a stimula producția de colagen:

  • Terapia cu plasmă bogată în trombocite (cunoscută popular sub numele de “terapia vampir”) – implică extracția trombocitelor dintr-o fiolă cu sânge propriu (printr-un proces de centrifugare). Aceste trombocite sunt mai apoi injectate în zonele cu probleme. Deși puncțiile vor cauza urme roșiatice 1-2 zile, rezultatele finale merită “suferința”, pielea devenind mult mai fermă și plină de vitalitate după doar opt săptămâni.
  • Terapia laser – dermatologul îndreaptă un laser medical spre zonele cu probleme (de exemplu, zonele cu riduri) iar lumina puternică emisă stimulează producția de colagen și ajută la regenerarea pielii. Rezultatele pot apărea după șase ședințe distribuite pe o perioadă de două săptămâni.
  • Tratament LED – presupune purtarea unei măști luminoase sau aplicarea unui dispozitiv luminos pe zonele problematice. Acest tip de tratament stimulează producția de colagen și fluxul sanguin la nivelul superficial (un nivel redus al colagenului împiedică hrănirea optimă cu substanțe nutritive a acestor vase de sânge) al pielii precum și regenerarea celulară.
  • Injecții cu acid hialuronic sau colagen – ambele repară pielea pe termen scurt (rezultatele se văd după 1-2 ședințe) și stimulează producția de colagen a organismului.
  • Radiofrecvență facială – implică folosirea unui dispozitiv care încălzește zona afectată la temperaturi de 40 de grade Celsius. Procedura are efect de lifting, stimulează producția de colagen și reprezintă o alegere pentru menținerea terapiei prin injectare. Este bine de știut că acest tratament nu este recomandat persoanelor cu rozacee sau alte probleme cronice ale tenului.
  • Peeling chimic – exfoliază pielea, oferă fermitate și stimulează producția de colagen. Pielea este strălucitoare și mult mai fermă după doar 4-5 ședințe.

Schimbarea stilului de viață

O dietă nesănătoasă, consumul excesiv de alcool, fumatul, stresul, lipsa somnului, toate acestea au un efect negativ asupra producție de colagen. Aceste obiceiuri pot duce la îmbătrânirea prematură atât a tenului, cât și a organismului.

Nutriționiștii ne sfătuiesc să dormim minim opt ore, să reducem stresul și consumul de alcool, să adoptăm o dietă sănătoasă și să introducem cel puțin 30 minute de activitate fizică (susține suplețea pielii) în fiecare zi pentru a ajuta la reglarea nivelului colagenului din organism.

Colagenul este esențial funcționării mușchilor, a oaselor și chiar a pielii (considerat cel mai mare organ). Poluarea, stresul, și alimentația reprezintă trei dintre factorii-cheie care contribuie la reducerea nivelului colagenului din organism. Vestea bună este ca poți stimula producția naturală a colagenului prin mici ajustări ale stilului de viață sau apelând la tratamente cosmetice.

Sursa foto: Shutterstock

Total
1
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*