Menstruația ar fi doar un interval banal din calendar dacă nu ar fi însoțită de dureri aproape insuportabile. Unele norocoase se confruntă cu un ușor disconfort, în timp ce în cazul celorlalte femei (se crede că între 20 și 90% dintre femei se confruntă cu durere în timpul menstruației) durerea resimțită, numită și dismenoree, afectează evoluția normală a activităților de zi cu zi. Diminuarea sau chiar evitarea durerii menstruale este posibilă așa cum poți vedea în rândurile de mai jos.

Care sunt principalele simptome?
De câte tipuri este durerea menstruală (dismenoreea)?
Cum poți trata durerea menstruală?

Care sunt principalele simptome?

Durerea resimțită poate apărea în prima zi a menstruației sau cu 1-2 zile înainte, durând în cele mai multe cazuri aproximativ 72 ore. Pe lângă durere, în aceste trei zile te vei confrunta și cu:

  • dureri de cap
  • crampe în partea inferioară a abdomenului
  • schimbări ale dispoziției
  • balonare
  • durere de spate (în special, în partea inferioară)
  • sensibilitate la zgomote, lumină sau mirosuri
  • stare de oboseală
  • rar, amețeli, vărsături și diaree

De câte tipuri este durerea menstruală (dismenoreea)?

Durerea menstruală poate fi primară, fiind prezentă la adolescente și tinere de 20-30 ani (după primul copil, durerea menstruală este redusă simțitor) datorită activității hormonale intense.

Dismenoreea secundară apare ca un simptom al unor alte afecțiuni ginecologice:

  • endometrioză – o afecțiune în care mucoasa cutanată care ar trebui să acopere interiorul uterului (numită endometru) se află în afara sa
  • boala inflamatorie pelvină – apare ca urmare a unei infecții (de multe ori în cazul transmiterii sexuale a unei bacterii) produse în uter care poate afecta și alte zone ale aparatului reproducător
  • reducerea dimensiunilor colului uterin – poate apărea ca urmare a unei zgârieturi interne sau după menopauză din cauza producției reduse de estrogen
  • fibrom uterin

Cum poți trata durerea menstruală?

În tratarea durerilor menstruale ai la dispoziție mai multe variante,, de la masaj și yoga la restricții alimentare și gadgeturi care promit reducerea simptomelor. Mai jos poți afla câte ceva despre fiecare în parte, pentru a alege soluția care ți se potrivește cel mai bine.

Remedii externe

Compresele calde sunt probabil cele mai folosite tratamente externe pentru a reduce durerea menstruală. Potrivit unui studiu, aplicarea topică a unei comprese cu apă caldă (minim 40 grade Celsius) pe zona dureroasă este la fel de eficientă precum consumul de ibuprofen.

O altă soluție ar fi acupunctura. Deși încă la început în tratarea durerilor menstruale, acupunctura ajută la reducerea durerii prin relaxarea sistemului nervos dar și prin efectele sale antiinflamatoare. Potrivit unui raport din 2011 care a analizat efectele acupuncturii în cazul durerilor menstruale, acest tratament alternativ este eficient mai ales atunci când este comparat cu lipsa altei forme de tratament.

De asemenea, dacă mergi regulat la masaj, este bine de știut că masajul cu anumite uleiuri esențiale poate reduce durerile menstruale. Studiile spun că cele mai recomandate sunt uleiul esențial de lavandă, Salvia sclarea (Iarba Sf. Ion) și măghiran. Dacă apelezi la acest tratament nu uita să diluezi uleiul esențial într-o cremă/ulei (de exemplu, cremă simplă fără parfum sau ulei de măsline/cocos) în raport 1:2 pentru a evita apariția iritațiilor.

De cele mai multe ori, în acele zi nici nu vrei să te ridici din pat, însă studiile spun că activitatea fizică ușoară ajută la reducerea durerii menstruale și îți dă o stare de bine.

Alimentația

Pe durata menstruației, ginecologii ne sfătuiesc să evităm alimentele care ne balonează și cafeaua și să limităm consumul de alcool și dulciuri.

De asemenea, studiile au arătat că reducerea consumului de alimente bogate în grăsimi și alegerea legumelor proaspete ajută la reducerea durerilor menstruale. Dacă vrei ceva dulce în acestă perioadă mergi pe varianta fructelor (în special, fructele de pădure conțin substanțe care ar putea contribui la diminuarea durerii menstruale) și a limonadei (taie greața).

O alegere excelentă, susținută și de oamenii de știință, este consumul de ceai. Mai jos sunt cele mai populare ceaiuri cu rol în reducerea durerii menstruale:

Vitamine și suplimente alimentare

Ca și în alte perioade de slăbiciune fizică a organismului, lipsa vitaminelor și a mineralelor poate intensifica durerea menstruală, motiv pentru care este recomandat ca în acea perioadă a lunii să ne orientăm spre fructe și legume proaspete, cereale integrale, carne slabă de pui și pește, lactate precum și nuci și semințe.

Complexul de vitamina B și uleiul de pește au fost descoperite ca fiind benefice în reducerea durerii menstruale. Un studiu a împărțit 240 adolescente în trei grupuri, primul lua supliment de vitamina B și ulei de pește, al doilea doar vitamina B, iar al treilea un placebo. Cea mai mare diminuare a durerii menstruale a fost observată în cazul tinerelor care luaseră atât supliment cu vitamina B, cât și ulei de pește (nu mai mult de 3 ori pe zi).

Magneziul este un alt element care poate contribui la reducerea durerilor menstruale. Magneziul are efecte benefice în diminuarea durerii menstruale datorită rolului său în reglarea funcționării nervilor și a mușchilor. Este bine de știut că nu trebuie să iei mai mult de 320 mg pe zi.

Medicamentație

Atunci când vine vorba de tratare a durerilor menstruale cu medicamente, cele mai recomandate sunt ibuprofenul și naproxenul. Acestea reduc producția de prostaglandină (o substanță care duce la apariția crampelor abdominale dureroase) și duc la ameliorarea durerii. Totuși, este bine să știi că aceste medicamente sunt interzise persoanelor cu boli de rinichi sau de sânge. Dacă te confrunți cu astfel de probleme vorbește cu ginecologul pentru a-ți recomanda o alternativă.

Unele persoane spun că și anticoncepționalele pot ajuta la reducerea durerii menstruale. Din păcate, consumul acestora vine la pachet cu o serie de efecte secundare neplăcute precum dureri ale sânilor, o diminuare a libidoului, precum și un risc mai mare de cheaguri de sânge. În aceeași categorie, dispozitivele intrauterine recomandate în locul anticoncepționalelor, pot contribui la reducerea durerii menstruale.

Dispozitive pentru ameliorarea durerilor menstruale

Tehnologia a trecut și în zona medicală, în ultimii ani apărând tot mai multe dispozitive care promit ameliorarea durerilor menstruale. Cele mai cunoscute dintre acestea sunt Livia și Woman Stress Free.

Livia

Dispozitivul Livia funcționează pe baza stimulării electrice transcutanate nervoase (TENS). Această tehnologie este folosită de zeci de ani pentru a diminua durerea musculară (în special de spate) iar Livia îmbină stimularea nervoasă și musculară cu designul modern, rezultatul fiind un dispozitiv minuscul care se poate atașa de capatul pantalonilor sau fustei și de doi plasturi care se lipesc pe zona cu probleme. Aparatul stimulează nervii care transmit semnalul durerii, rezultatul fiind ameliorarea crampelor dureroase în doar câteva secunde.  

Dispozitivul conține chiar și un buton de “volum” pentru a regla pulsațiile în funcție de nivelul durerii.

Woman Stress Free

Woman Stress Free (WSF) este un alt dispozitiv pentru tratarea durerii menstruale. Spre deosebire de Livia, WSF trebuie aplicat pe piele cu cinci zile înainte de apariția menstruației (câte 20 minute pe zi). Aparatul transmite lumini de intensitate joasă care relaxează mușchii uterini și ajută la reducerea durerii. Producătorii promit dispariția cu totul a durerii după doar trei luni de folosire.

Menstruația nu mai reprezintă o perioadă în care trebuie să stai întinsă în pat. Dacă apelezi la câteva trucuri și îmbini schimbările alimentare cu terapia alternativă (masaj, yoga, acupunctură etc) și cu tehnologia medicală te vei putea bucura de aceste zile ca și cum ar fi orice alte zile ale lunii.

Sursa foto: Pexels

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*