Ciclul menstrual ar fi doar un interval banal din calendar dacă nu ar fi însoțită de dureri aproape insuportabile. Menstruațiile sunt diferite. Unele norocoase se confruntă cu un ușor disconfort, în timp ce în cazul celorlalte femei (se crede că între 20 și 90% dintre femei se confruntă cu durere în timpul menstruației) durerea resimțită, numită și dismenoree, afectează programul normal. Diminuarea sau chiar evitarea durerii menstruale este posibilă așa cum poți vedea în rândurile de mai jos. 

Care sunt principalele simptome
Care sunt cauzele durerii menstruale
De câte tipuri este durerea menstruală (dismenoreea)
Factori de risc în durerea menstruală (dismenoree)
Remedii naturiste
Cum poți trata durerea menstruală
Când e cazul să apelezi la medic
Bibliografie

Care sunt principalele simptome

Durerea resimțită poate apărea în prima zi a menstruației sau cu 1-2 zile înainte și durează, în cele mai multe cazuri, aproximativ 72 ore (zilele de dinaintea menstruației poartă numele de sindromul premenstrual). Pe lângă durere, pe parcursul celor trei zile te vei confrunta și cu:

  • Crampe în partea inferioară a abdomenului (este considerat simptom principal)
  • Dureri de cap
  • Flux sanguin abundent (unele studii spun că există un risc mai mare de abundență dacă folosești tampoane în loc de absorbante). Fluxul sanguin începe să se regleze la maturitate
  • Schimbări ale dispoziției
  • Balonare
  • Durere de spate (în special, în partea inferioară)
  • Sensibilitate la zgomote, lumină sau mirosuri
  • Stare de oboseală
  • Rar, amețeli, vărsături și diaree

Merită știut că simptomele menstruației sunt personale deci nu toate femeile le au pe toate și de multe ori intensitatea durerii variază de la o persoană la alta. 

durerea menstruala

Care sunt cauzele durerii menstruale

Durerea menstruală apare ca urmare a eliminării țesutului ce căptușește uterul. Durerea este resimțită mai ales în partea inferioară a abdomenului și spatelui și în partea superioară a picioarelor. 

De ce unele femei au dureri mai puternice decât altele? Doctorii cred că are legătură cu o producție mai mare de prostaglandină sau cu o sensibilitate mai pronunțată la această substanță care se desprinde de pe uter. 

De câte tipuri este durerea menstruală (dismenoreea)

Durerea menstruală poate fi primară, fiind prezentă la adolescente și tinere de 20-30 ani (după primul copil, durerea menstruală este redusă simțitor) datorită activității hormonale intense. 

Dismenoreea secundară are următoarele cauze:

  • Endometrioză – o afecțiune în care mucoasa cutanată care ar trebui să acopere interiorul uterului (numită endometru) se află în afara sa
  • Boala inflamatorie pelvină – apare ca urmare a unei infecții (de multe ori în cazul transmiterii sexuale a unei bacterii) produse în uter care poate afecta și alte zone ale aparatului reproducător
  • Reducerea dimensiunilor colului uterin – poate apărea ca urmare a unei zgârieturi interne. Modificarea colului uterin poate apărea și în cazul femeilor care au atins menopauza (această modificare apare deoarece organismul produce o cantitate redusă de estrogen). Merită știut că femeile aflate la premenopauză (cele cu vârsta cuprinsă în intervalul 39-51 ani) încă mai au menstruație. Bineînțeles că femeia aflată la menopauză nu mai are menstruație
  • Fibrom uterin

Factori de risc în durerea menstruală (dismenoree)

Mai jos sunt principalii factori de risc în dezvoltarea durerii menstruale:

  • Ai mai puțin de 30 ani
  • Ai avut o pubertate timpurie (la 11 ani sau mai devreme)
  • Ai sângerări frecvente și abundente
  • Ai ciclul neregulat (folosește calendarul și un calculator pentru a vedea cât de regulat sau neregulat este ciclul menstrual)
  • Ai o soră sau mama cu dureri menstruale
  • Fumezi
  • Nu ai fost însărcinată

Remedii naturiste

De multe ori durerile menstruale blânde pot fi tratate prin metode naturiste. Mai jos sunt câteva remedii naturiste pentru dismenoree:

  • Bea ceai de mușețel – acesta poate ajuta la reducerea durerii. Mușețelul conține substanțe cu rol anti-inflamator care inhibă prostaglandina. Această prostaglandină este produsă de celulele de pe membrana uterului (de fapt, resturile eliminate în timpului menstruației reprezintă o degradare firească a pereților uterului care survine lunar pentru a face loc, pe termen lung, pentru a susține procesul de dezvoltare a fătului). Eliberarea prostaglandinei provoacă contracții musculare ale uterului, durere și crampe musculare. De asemenea, prostaglandina este responsabilă pentru senzația de greață, diareea și durerile de cap din timpul ciclului menstrual
  • Ia capsule cu fenicul – potrivit unui studiu 80% dintre femeile care au luat extract de fenicul de patru ori pe zi cu trei zile înainte de menstruație au resimțit mai puțină durere decât cele care au luat un placebo. Cercetătorii spun că feniculul inhibă contracțiile uterine
  • Ia capsule cu scorțișoară – într-un experiment femeile care au luat trei capsule de scorțișoară pe zi în primele zile de menstruație au resimțit mai puțină durere, o reducere a stării de greață și un flux sanguin mai redus. Poți lua capsule sau poți presăra scorțișoară în cerealele pentru micul dejun sau în ceașca de ceai/cafea
  • Consumă ghimbir sau bea ceai de ghimbir – potrivit studiilor, ghimbirul reduce durerea menstruală și are un efect similar ibuprofenului. Vestea bună este că nicio femeie care a participat la studiu nu a resimțit efecte adverse
  • Încearcă extractul de Pycnogenol – acesta este o substanță extrasă dintr-un pin maritim care crește în sud-vestul Franței. Potrivit studiilor femeile care au luat un supliment cu Pycnogenol au resimțit mai puțină durere în timpul menstruației. În plus, combinarea acestui extract cu medicamentele contraceptive scade și mai mult intensitatea durerii
  • Ia suplimente pe bază de mărar – potrivit studiilor, femeile care au luat un extract de mușețel cu două zile înainte de menstruație au resimțit o diminuare a durerii asemănătoare grupului care a luat medicamente speciale anti-durere (de exemplu, paracetamol sau ibuprofen). În doar 48 de ore vei remarca îmbunătățirea stării generale
  • Bea ceai din ierburi tradiționale chineze – cercetătorii spun că ierburile folosite în medicina tradițională chineză (rădăcină de angelică, lemn dulce, bujor roșu) conțin compuși cu rol anti-inflamator și ușor sedativ, putând fi folosite cu succes pentru a trata durerea menstruală. Efectele nu au apărut în cazul femeilor cu menstruații regulate

Cum poți trata durerea menstruală

În tratarea durerilor menstruale ai la dispoziție mai multe variante, de la masaj și yoga la restricții alimentare și gadgeturi care promit reducerea simptomelor. Mai jos poți afla câte ceva despre fiecare în parte, pentru a alege soluția care ți se potrivește cel mai bine. 

Remedii externe

Compresele calde sunt probabil cele mai folosite tratamente externe pentru a reduce durerea menstruală. Potrivit unui studiu, aplicarea topică a unei comprese cu apă caldă(minim 40 grade Celsius) pe zona dureroasă este la fel de eficientă precum consumul de ibuprofen. Ca alternativă poți încerca următoarea metodă: pune câteva boabe de orez cu două linguri de apă la cuptorul cu microunde pentru 1-2 minute. Lasă pe zona dureroasă timp de 5 minute,

O altă soluție ar fi acupunctura. Deși încă la început în tratarea durerilor menstruale, acupunctura ajută la reducerea durerii prin relaxarea sistemului nervos dar și prin efectele sale antiinflamatoare. Potrivit unui raport din 2011 care a analizat efectele acupuncturii în cazul durerilor menstruale, acest tratament alternativ este eficient mai ales atunci când este comparat cu lipsa altei forme de tratament. 

De asemenea, dacă mergi regulat la masaj, este bine de știut că masajul cu anumite uleiuri esențiale poate reduce durerile menstruale. Studiile spun că cele mai recomandate sunt uleiul esențial de lavandă, Salvia sclarea (Iarba Sf. Ion) și măghiran. Dacă apelezi la acest tratament nu uita să diluezi uleiul esențial într-o cremă/ulei (de exemplu, cremă simplă fără parfum sau ulei de măsline/cocos) în raport 1:2 pentru a evita apariția iritațiilor. 

De cele mai multe ori, în acele zi nici nu vrei să te ridici din pat, însă studiile spun că activitatea fizică ușoară ajută la reducerea durerii menstruale și îți dă o stare de bine. 

Alimentația

Pe durata menstruației, specialiștii în ginecologie ne sfătuiesc să evităm alimentele care ne balonează și cafeaua și să limităm consumul de alcool și dulciuri. 

De asemenea, studiile au arătat că reducerea consumului de alimente bogate în grăsimi și alegerea legumelor proaspete reduce majoritatea simptomelor unei menstruații dureroase. Dacă vrei ceva dulce în această perioadă mergi pe varianta fructelor (în special, fructele de pădure conțin substanțe care contribuie la diminuarea durerii menstruale) și a limonadei (taie greața). 

O alegere excelentă, susținută și de oamenii de știință, este consumul de ceai. Mai jos sunt cele mai populare ceaiuri cu rol în reducerea durerii menstruale:

Vitamine și suplimente alimentare

Ca și în alte perioade de slăbiciune fizică a organismului, lipsa vitaminelor și a mineralelor poate intensifica durerea menstruală, motiv pentru care este recomandat ca în perioada aceea a lunii să ne orientăm spre fructe și legume proaspete, cereale integrale, carne slabă de pui și pește, lactate precum și nuci și semințe. 

Complexul de vitamina B și uleiul de pește au fost descoperite ca fiind benefice în reducerea durerii menstruale. Un studiu a împărțit 240 adolescente în trei grupuri, primul lua supliment de vitamina B și ulei de pește, al doilea doar vitamina B, iar al treilea un placebo. Cea mai mare diminuare a durerii menstruale a fost observată în cazul tinerelor care luaseră atât supliment cu vitamina B, cât și ulei de pește (nu mai mult de 3 ori pe zi). 

Magneziul este un alt element care poate contribui la reducerea durerilor menstruale. Magneziul are efecte benefice în diminuarea durerii menstruale datorită rolului său în reglarea funcționării nervilor și a mușchilor. Este bine de știut că nu trebuie să iei mai mult de 320 mg pe zi. 

De asemenea, ajută să ai un program regulat adică să iei mesele la aceeași oră, să te odihnești cum trebuie (să te culci și să te trezești la aceeași oră) și să faci mișcare. 

Medicamentație

Atunci când vine vorba de tratare a durerilor menstruale cu medicamente, cele mai recomandate sunt ibuprofenul și naproxenul. Acestea reduc producția de prostaglandină (o substanță care duce la apariția crampelor abdominale dureroase) și duc la ameliorarea durerii. Totuși, este bine să știi că aceste medicamente sunt interzise persoanelor cu boli de rinichi sau de sânge. Dacă te confrunți cu o astfel de problemă vorbește cu medicul ginecolog pentru a-ți recomanda o alternativă. 

Unele persoane spun că și anticoncepționalele pot ajuta la reducerea durerii menstruale. Din păcate, consumul acestora vine la pachet cu o serie de efecte secundare neplăcute precum dureri ale sânilor, o diminuare a libidoului, precum și un risc mai mare de cheaguri de sânge. În aceeași categorie, dispozitivele intrauterine recomandate în locul anticoncepționalelor, pot contribui la reducerea durerii menstruale

Dispozitive pentru ameliorarea durerilor menstruale

Tehnologia a trecut și în zona ginecologică, în ultimii ani apărând tot mai multe dispozitive medicale care promit ameliorarea durerilor menstruale. Cele mai cunoscute dintre acestea sunt Livia și Woman Stress Free. 

Livia

Dispozitivul Livia funcționează pe baza stimulării electrice transcutanate nervoase (TENS). Această tehnologie este folosită de zeci de ani pentru a diminua durerea musculară (în special de spate) iar Livia îmbină stimularea nervoasă și musculară cu designul modern, rezultatul fiind un dispozitiv minuscul care se poate atașa de capătul pantalonilor sau fustei și de doi plasturi care se lipesc pe zona afectată de problemele menstruale. Aparatul stimulează nervii care transmit semnalul durerii, rezultatul fiind ameliorarea crampelor dureroase în doar câteva secunde.  

Dispozitivul conține chiar și un buton de “volum” pentru a regla pulsațiile în funcție de nivelul durerii. Aparatul poate fi folosit în orice moment al zilei în care durerea este prea puternică.

Woman Stress Free

Woman Stress Free (WSF) este un alt dispozitiv pentru tratarea durerii menstruale. WSF reprezintă versiunea modernă a Liviei și trebuie aplicat pe piele cu cinci zile înainte de apariția menstruației (câte 20 minute pe zi). Aparatul transmite lumini de intensitate joasă care relaxează mușchii uterini și ajută la reducerea durerii. Producătorii promit dispariția cu totul a durerii după doar trei luni de folosire. 

Când e cazul să apelezi la medic

Dacă remediile pentru acasă și medicația fără rețetă nu reduc durerile menstruale sau dacă ai unul dintre simptomele de mai jos este bine să te adresezi medicului:

  • Sângerări foarte abundente 
  • Durerea care devine din ce în ce mai puternică de la o zi la alta
  • Durerea îți afectează activitățile zilnice 

Aceste simptome pot fi doar semnul unei menstruații abundente sau semnele ale unei complicații. Dacă medicul crede de cuviință va stabili o recoltare de probe și eventual va recomanda analizele necesare pentru a determina care este problema menstruală cu care te confrunți. În urma rezultatelor acestor analize (atunci când aceste rezultate nu sunt în limite normale) și pe baza examenului fizic și a realizării unui istoric medical, medicul va pune un diagnostic și va recomanda un tratament medicamentos adaptat la necesități. Procesul de recuperare poate dura de la câteva luni la câțiva ani în funcție de cauza durerii. 

În cele mai multe cazuri, însă, doctorul îți va răspunde la întrebări, îți va oferi detalii și îți va recomanda un tratament mai agresiv pentru a ține sub control durerea menstruală.

Menstruația nu mai reprezintă o perioadă în care trebuie să stai întinsă în pat. Dacă apelezi la câteva trucuri și îmbini schimbările alimentare cu terapia alternativă (masaj, yoga, acupunctură etc) și cu tehnologia medicală te vei putea bucura de aceste zile ca și cum ar fi orice alte zile ale lunii. 

Bibliografie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*