Coenzima Q10 nu este doar o poveste frumoasă spusă de reclamele și tratamentele antirid. Substanța există în orice organism și este responsabilă de procese celulare importante pentru sănătate și longevitate.

Nivelul de coenzimă din organism scade pe măsură ce trec anii, însă asta nu înseamna că nu putem beneficia de efectele sale prin hrană și suplimente concentrate.

Ce este coenzima Q10
Cum acționează în organism
Când avem nevoie de mai multă coenzimă
Beneficiile aportului de Q10
Suplimente și recomandări de administrare
Posibile reacții adverse ale suplimentelor
Contraindicații de administrare
Alimente bogate în coenzima Q10

Ce este coenzima Q10

Este un antioxidant natural cu proprietăți similare unei vitamine. Celulele folosesc coenzima Q10 pentru întreținere, multiplicare și schimb de energie cu celelalte celule. Concentrația cea mai mare se găsește la nivelul celulelor inimii, unde schimburile de energie sunt foarte intense, a ficatului și creierului.

Substanța stă la baza fiecărei celule și a fiecărei reacții chimice. Rolul său este să producă energie, fiind esențială pentru sănătatea celulelor, a țesuturilor și a organelor. Este indispensabilă pentru organism – absența ar stopa procesele biochimice.

Cum acționează în organism

Rolul nu se rezumă la schimbul de energie, fiind responsabilă de multe alte procese:

  • ajută fluxul sanguin prin dilatarea vaselor de sânge
  • responsabilă cu absorbția de oxigen în celule
  • asigură asimilarea nutrienților
  • protejează și întărește sistemul imunitar
  • contribuie la producția de energie sub formă de ATP – energie stocată la nivel celular, importantă pentru dezvoltarea masei musculare

Când avem nevoie de mai multă coenzimă

Multe afecțiuni medicale au fost asociate cu nivelul scăzut de coenzimă în organism, însă asta nu înseamnă că varianta sintetizată în laborator sub formă de suplimente poate regresa boala. Suplimentele pot ameliora simptomele și starea de sănătate.

Conform studiilor, coenzima Q10 pare să acționeze ca un super-erou pentru inimă. Suplimentele s-au dovedit eficiente în cazuri de insuficiență cardiacă și hipertensiune arterială.

Pentru cei care tânjesc să-și mențină tinerețea, studiile sunt încurajatoare. Coenzima este un puternic antioxidant pentru stoparea îmbătrânirii premature a celulelor, menținerea tonusului și elasticității pielii. Fiind eliberată natural de organism până în preajma vârstei de 30 de ani, la maturitate se recomandă suplimentarea producției de coenzimă prin alimentație și capsule.

Studiile nu susțin în totalitate efectele miraculoase ale suplimentelor nutritive, iar acestea nu pot înlocui tratamentul medicamentos.

Beneficiile aportului de Q10

În cazul unei deficiențe în organism, aportul prin suplimente de coenzimă Q10 sprijină fluxul de sânge și previne acumularea plăcilor în artere. Astfel, sângele poate transporta substanțele nutritive și menține țesuturile sănătoase.

La nivel cognitiv, coenzima ameliorează funcțiile creierului, încetinește progresia demenței și este recomandată în stadiile incipiente ale bolii Parkinson.

Deoarece joacă un rol important în alimentarea celulelor, suplimentele pot ajuta persoanele în vârstă să capete energie și să devină mai active în viața de zi cu zi.

Se mai recomandă în tratamentul celor care suferă de oboseală cronică sau migrene recurente.

Suplimente și recomandări de administrare

Coenzima Q10 a fost sintetizată în laboratoarele sub două forme similare ca acțiune și proprietăți – ubichinonă (sub formă oxidată) și ubiquinol (sub formă redusă). Ambele sunt eficiente în creșterea nivelurilor de circulație a CoQ10 total în organism.

Dozajul recomandat este între 90 mg-200 mg. În cazul unei cure pentru energie, o capsulă înainte de micul dejun este suficientă. Dacă obiectivul este sănătatea inimii, se recomandă două capsule la fiecare 12 ore – una dimineața și una seara.

Cei cu afecțiuni preexistente, mai ales cardiace, trebuie să consulte un medic înainte să urmeze un tratament alternativ cu suplimente. Acestea pot interfera cu alte medicamente sau suplimente. De exemplu, calciul interferează cu absorbția coenzimelor Q10 și se recomandă administrarea suplimentelor în momente diferite.

Pentru a mări absorbția în timpul digestiei, este indicată administrarea înainte de masă.

Posibile reacții adverse ale suplimentelor

Coenzima Q10 este tolerată bine de majoritatea adulților și copiilor dacă este administrată conform instrucțiunilor. Efectele adverse sunt rare:

  • dureri de stomac
  • pierderea apetitului
  • reacții alergice la nivelul pielii
  • amețeală

Contraindicații de administrare

Nu este indicată administrarea în timpul sarcinii sau pe perioada alăptării. Chiar dacă nu există dovezi care să ateste reacții adverse majore, se recomandă precauția.

Cei care urmează un tratament medicamentos trebuie să consulte un medic pentru a evita suprapunerea substanțelor chimice și eventualele efecte adverse. De asemenea, tabelul de ingrediente de pe etichetă poate împiedica orice eventuală alergie.

Alimente bogate în coenzima Q10

Pe lângă suplimentele fabricate, Coenzima Q10 se poate procura în mod delicios de natural din alimentație. Și nu întâmplător, lista de alimente este demnă de recomandările unui medic nutriționist:

  • carne și organe de vită (inimă, ficat, rinichi)
  • pește (ton, somon, sardine, hering)
  • uleiuri vegetale
  • alune, fistic
  • spanac și broccoli

Fie că iei în calcul să suplimentezi aportul de minerale și vitamine în organism sau ești chitită să descoperi fântâna tinereței veșnice, coenzima Q10 este o substanță benefică din mai multe puncte de vedere. Noi îți recomandăm să o cauți în alimente sănătoase și să ceri sfatul unui medic înainte să începi tratament cu suplimente de orice fel.

Sursă foto: Unsplash, Shutterstock

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*