Un aspect plăcut al unghiilor nu înseamnă doar alegerea unei oje într-o culoare care să te avantajeze ci și menținerea unghiilor sănătoase, puternice, fără infecții. Studiile recente, însă, au arătat că mai bine de 20% dintre europeni au infecții fungice ale unghiilor. Lăsate netratate, aceste infecții pot duce la probleme de sănătate (sau sunt în ele însele un simptom al unor afecțiuni) iar pe termen lung, bolile unghiilor duc la decolorare, descuamare și chiar cădere. Mai jos poți afla cum poți combate aceste neplăceri și care sunt trucurile la care poți apela pentru a-ți menține unghiile sănătoase. 

Ce poți face pentru a întări unghiile?
Cum poți combate ciuperca unghiei?
Cum menții unghiile sănătoase?

Ce poți face pentru a întări unghiile?

Cea mai sigură modalitate de a-ți întări unghiile este să ai o dietă sănătoasă și echilibrată, care să conțină următoarele elemente:

  • Biotină (vitamina B7) – această vitamină ajută la creșterea unghiilor și stimulează metabolizarea aminoacizilor, un proces necesar creșterii normale a unghiilor. Studiile au arătat că alimentele și suplimentele alimentare bogate în biotină ajută la întărirea unghiilor fragile. Biotina se găsește mai ales în ficat, ouă, lactate, pește, avocado, cartofi dulci, nuci și semințe și conopidă. Similar, vitamina B12 ajută la absorbția fierului și este benefică creșterii unghiilor (lipsa acestei vitamine duce la depigmentarea unghiilor) iar deficiența de vitamina B9 se manifestă prin unghii casante. Acestea din urmă se găsesc în legume verzi (varză, broccoli, varză de Bruxelles), citrice, fasole, linte, nuci și semințe, carne, lactate, ouă
  • Fier – este esențial formării celulelor roșii din sânge și facilitează transportul oxigenului spre organe, țesuturi și chiar unghii. Cazurile de deficiențe de fier se manifestă prin anemie care duce la modificarea formei unghiei și obținerea unei forme concave. Fierul se găsește mai ales în produsele animale (carne de pui și vită, pește, ouă) și în cantități mai mici în legume precum varza, broccoli, arahide, semințe, fasole și linte. Este bine de știut că alăturarea unor alimente bogate în vitamina C crește gradul de absorbție al fierului
  • Magneziu – este implicat în peste 300 de reacții în organism și ajută inclusiv la sinteza proteinelor care duc la formarea unor unghii puternice. “Dungile” verticale apărute pe unghie sunt primul simptom al deficienței de magneziu. Pentru a combate această problemă este bine să consumi legume verzi, quinoa, caju, arahide, fasole neagră și edamame
  • Proteine – unghiile sunt formate majoritar din cheratină, o proteină fibroasă care face unghiile puternice și rezistente la casare. Consumul regulat al alimentelor bogate în proteine este esențială pentru a stimula producția de cheratină și pentru a avea unghii puternice. Cele mai bune surse de proteine sunt carnea, ouăle, lactatele, soia, legumele verzi, fasolea, cerealele integrale, nucile și semințele
  • Acizi grași Omega 3 – contribuie la obținerea unei străluciri naturale a unghiilor. Mai mult, acești acizi reduc inflamațiile de pe patul unghiei și susțin creșterea puternică a unghiilor. În lipsa unui nivel normal al acizilor Omega 3, unghiile devin casante. De cele mai multe ori, 1-2 porții de pește pe săptămână sunt suficiente pentru a acoperi necesarul de acizi grași Omega 3

Aplicarea de ulei sau suc de lămâie pot ajuta la curățarea unghiilor și chiar asigură strălucirea pe termen scurt, însă nu există studii care să demonstreze efectele benefice ale aplicării de ulei. Unghiile nu vor prelua din vitaminele unor uleiuri sau fructe. Singura soluție recunoscută de cercetători este o combinație dintre o alimentație sănătoasă și luarea unor suplimente alimentare (atunci când dieta zilnică nu asigură necesarul nutrițional).  

Cum poți combate ciuperca unghiei?

Ciuperca unghiei (afecțiunea se numește onicomicoză), fie că apare la unghiile de la picioare sau de la mâini, apare ca urmare a unei infecții fungice care ajunge în profunzimea unghiei atunci când există crăpături, sângerări sau alte probleme ale unghiei. Printre factorii de risc în apariția infecțiilor fungice ale unghiei se numără:

  • Un sistem imunitar slăbit din cauza unor afecțiuni cronice precum diabetul, SIDA, cancer sau boli autoimune
  • Probleme circulatorii
  • Purtarea de încălțări strâmte sau menținerea piciorului în umiditate (atunci când transpiri intens)
  • Folosirea unor obiecte precum unghiere sau forfecuțe la comun cu o persoană deja afectată de infecții fungice
  • Vremea caldă și umedă
  • Lezarea prin tăierea repetată a unghiilor
  • Fumatul 
  • Purtarea unghiilor false

În acest context, tratamentul poate consta în creme, lacuri medicale sau medicamente iar afecțiunea revine în cele mai multe cazuri. Mai jos sunt principalele forme de tratament pentru ciuperca unghiei:

  • Creme sau soluții antifungice – produsele fără prescripție medicală funcționează rareori în cazurile complicate de infecție fungică însă pot ajuta în cazul formelor ușoare sau atunci când este afectat doar un deget
  • Lac medical de unghii pe bază de ciclopirox – este eliberat doar pe bază de prescripție medicală și trebuie aplicat o dată pe zi timp de circa 12 luni iar o dată pe săptămână lacul trebuie îndepărtat cu alcool
  • Medicamente orale – doctorul va recomanda medicamente pe bază de terbinafrină sau itraconazol (vindecă circa 70% dintre infecțiile fungice)

Cum poți preveni reapariția ciupercii unghiei?

Prevenirea reapariței ciupercii constă în urmarea unor sfaturi bazate pe igiena corespunzătoare a unghiilor și a lucrurilor folosite în apropierea acestora:

  • Poartă încălțări și șosete/ciorapi confortabili care permit pielii să respire
  • Spală-te zilnic pe picioare (aplică o pudră antifungică după uscare) și pe mâini înainte de masă, după toaletă și după ajungi acasă
  • Taie-ți unghiile regulat însă nu din carne și după fiecare folosire dezinfectează unghiera, forfecuța sau alte accesorii de manichiură/pedichiură

Cum menții unghiile sănătoase?

Menținerea unghiilor sănătoase este posibilă, însă pentru a bifa acest obiectiv trebuie să ții cont de câteva lucruri:

  • Spală-te zilnic pe mâini și fii atentă pentru a îndepărta toate urmele de murdărie, praf, pământ etc. Potrivit datelor oficiale trebuie să te speli pentru 15-30 secunde pe mâini pentru a îndepărta 99% dintre bacterii
  • Ai grijă atunci când îți speli unghiile – frecarea poate duce la slăbirea unghiei și crește riscul de infecții. Evită să folosește instrumente de manichiură sau de curățare sub unghie (există riscul de separare a patului unghiei de piele iar în acest spațiu se poate strecura infecția fungică)
  • Sănătate unghiilor este mai importantă decât lungimea – unghiile lungi pot fi plăcute estetic însă vin la pachet cu un risc mai mare de rupere
  • Spală instrumentele de tăiat unghii cu apă și săpun apoi șterge-le cu alcool. Evită pilele metalice (cresc riscul de slăbire a unghiei) și schimbă regulat pilele abrazive
  • Nu te lega de cuticule – deși există cuțitașe pentru îndepărtarea cuticulelor, acestea din urmă protejează baza unghiei de bacterii și scad riscul de infecții fungice care slăbesc unghiile. Dacă te deranjează cuticulele foarte mult le poți împinge, o dată pe săptămână, spre baza unghiei cu ajutorul unui bețișor din bambus
  • Citește eticheta ojelor – multe varietăți de ojă conțin substanțe toxice precum dibutil-ftalat, formaldehidă și toluen, substanțe care contribuie la decojirea și casarea unghiilor. Evită-le pe cât posibil sau orientează-te spre ojele organice care nu le conțin
  • Limitează tratamentele la salon și unghiile acrilice – unghiile artificiale pun presiune asupra patului unghiei și cresc riscul de slăbire a unghiilor
  • Fă o pauză de la vopsirea unghiilor – dacă treci de la o culoarea la alta fără a lăsa unghia și pielea din jur să respire, în timp ea va deveni mult mai slăbită. Inclusiv loțiunile care îndepărtează oja sunt dăunătoare 
  • Aplică o cremă specială pentru unghii înainte de culcare. Chiar dacă soluțiile naturiste precum uleiul de cocos sau cel de măsline nu întăresc unghiile, sunt benefice în hidratarea lor
  • Poartă mănuși când speli vase, când faci curățenie și apelezi la soluții agresive sau atunci când te ocupi de grădinărit. Lipsa mănușilor slăbește, în timp, unghiile
  • Adoptă o dietă echilibrată și variată care să includă biotină, proteine, vitamina C și fier
  • Ai grijă la ce șampon folosești – în special șamponul pentru păr gras este creat pentru a atrage lipidele de pe scalp însă cum te speli cu degetele există un risc destul de mare de uscare a unghiilor și ulterior de casare
  • Fii atentă la semnele de îmbolnăvire care se văd pe unghii – dacă observi pete albe pe unghii este posibil să ai probleme de ficat, dacă unghiile devin jumătate roz jumătate albe s-ar putea să te confrunți cu probleme de rinichi; dacă unghiile se îngălbenesc și cresc greu, te confrunți cu probleme de plămâni

În cele mai multe cazuri, o dietă echilibrată și variată, igiena adecvată precum și protejarea mâinilor prin purtarea mănușilor sunt suficiente pentru a menține unghiile puternice și sănătoase. Dacă observi o anomalie a culorii, texturii sau stării unghiilor, iar aceasta nu dispare după câteva ajustări ale dietei, este bine să te adresezi doctorului.

Sursa foto: Pexels

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*